دسته‌بندی نشده

علت تیرگی کشاله ران چیست؟

تیرگی کشاله ران یکی از عارضه‌های متداول پوستی محسوب‌ می ‌شود که به دلایل متعددی ایجاد می‌شود. تیرگی این قسمت به علت فراوانی رنگدانه ملانین، رنگدانه‌ای که به بدن و پوست انسان رنگ می‌دهد، به وجود می‌آید. اگرچه این مشکل در هردو زنان و مردان بسیار شایع است؛ اما زنان بیش از مردان نسبت به این موضوع حساسیت نشان می‌دهند و در پی راه‌حل‌هایی مؤثر در رفع تیرگی کشاله ران هستند. روش‌های مختلفی جهت رفع سیاهي کشاله ران وجود دارد. انتخاب مناسب‌ترین و بهترین روش بر اساس شرایط فرد، نوع پوست، میزان تیرگی و هزینه انجام آن مشخص می‌شود. 

علل تیرگی کشاله ران

  • افزایش سن و تغییرات هورمونی

با افزایش سن، هورمون های بدن نیز دچار تغییراتی خواهند شد که بر رنگ ناحیه تناسلی، کشاله ران و تیره شدن آن تأثیر خواهند گذاشت و با گذشت زمان موجب تیره تر شدن رنگ پوست این قسمت می‌شود.

  • جنس لباس‌های زیر

لباس‌های تنگ و چسبناک و از جنس پلاستیک به دلیل آنکه سبب عدم تهویه هوا در ناحیه تناسلی و سایر اجزا می‌شوند و در اثر فعالیت با دفع آب از بدن در مواجه این مواد پلاستیکی، در تیره شدن کشاله ران و ناحیه تناسلی نقش چشمگیری دارند.

  • مرطوب بودن محیط اندام تناسلی و کشاله ران

از آنجایی که ناحیه تناسلی و کشاله ران در اغلب موارد پوشیده است و امکان تهویه هوای مناسب در این ناحیه بسیار کم ایت، در صورت تجمع رطوبت زیادی در این ناحیه تغییراتی در رنگ پوست ایجاد می‌شود که منجر به تیره شدن کشاله ران و ناحیه تناسلی خواهد شد.

  • ژنتیک

تأثیر مسائل ژنتیکی بر بوجود آمدن رنگ پوست بسیار واضح است و ممکن است برخی از افراد به صورت ارثی در این نواحی پوستی تیره تر داشته باشند.

  • اضافه وزن

ممکن است اضافه وزن نیز یکی دیگر از علل شایع تیرگی کشاله ران و ناحیه تناسلی بشمار رود؛ چرا که کشاله‌های ران بیشتر به هم ساییده می‌شوند.

  • شیو موهای زائد

شیو موهای زائد به وسیله ژیلت و تیغ به طور مکرر یکی دیگر از علل تیره شدن کشاله ران و ناحیه تناسلی آن محسوب می‌شود که به طور مکرر شیوه موهای زائد را با کمک ژیلت و یا تیغ صورت گیرد و این کار ممکن است سبب تیره شدن این ناحیه شود.

علت تیرگی کشاله ران

جلوگیری از تیره شدن کشاله ران

گرچه تیره شدن پوست به مرور زمان یک روند طبیعی است؛ اما به کمک متدهایی می‌توان از سیاهی کشاله ران جلوگیری نمود که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت:

  1. با تغذیه مناسب و ورزش، وزنتان را کنترل کنید یا کاهش دهید.
  2. به جای پوشیدن لباس‌های تنگ و پلاستیکی، از شورت‌های گشاد و نخی استفاده نمایید.
  3. بطور روزانه و به محض مرطوب شدن لباس زیر آن را عوض کرده و حتما لباس های زیر با حرارت و یا نور آفتاب خشک کنید.
  4. در صورتی که بیماری دارید که باعث تیرگی پوستتان شده، حتماً برای رفع تیرگی باید ابتدا این بیماری ها را درمان و اختلالات هورمونی را بهبود دهید.
  5. به جای ژیلت از روش‌هایی همچون اپیلاسیون یا لیزرهای روشن سازی واژن که مناسب و بدون عارضه هستند جهت رفع موهای زائد تان استفاده نمایید.
  6. بدون تجویز پزشک از کرمهای بهداشتی یا آرایشی در ناحیه ژنیتال استفاده نکنید. حتی بعضی از کرم های روشن کننده این نواحی باعث تیرگی بیشتر می شوند.
  7. غذاهای سرشار از ویتامین K، C، E و D را به رژیم غذایی تان اضافه کنید یا مکمل های دارویی
  8. آنها را زیر نظر پزشک مصرف کنید. این ویتامین ها به روشنی و شادابی پوست کمک می کنند.

بیشتر بخوانید: روش طبیعی برای افزایش کلاژن پوست

رفع تیرگی کشاله ران

  • کرم‌های موضعی

انواع متعددی از کرم موضعی وجود دارد که پزشک می‌تواند جهت از بین بردن تیرگی زیر بغل برای شما تجویز کند. این محصولات حاوی رتینوئیک اسید، هیدروکینون، آلفا هیدروکسی اسید و انواع دیگر از مواد مهار کننده‌ی رنگدانه در فرمول‌ها و غلظت‌های مختلف می‌باشد.

امروزه، به طور معمول کرم‌های تجویزی پزشکان دربردارنده غلظت‌های بالاتری از این مواد هستند. در نتیجه، مؤثرتر از محصولات OTC بوده و تمایل به تحریک بیشتر پوست نیز دارند، بنابراین بسیار حائز اهمیت است که استفاده از آن‌ها تنها تحت نظر پزشک متخصص باشد.

  • کربوکسی تراپی

کربوکسی تراپی یکی دیگر از روش‌های مؤثر جهت برطرف نمودن تیرگی بوده که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش، پزشک گاز دی اکسید کربن را در زیر پوست ناحیه تناسلی تزریق می‌نماید. در آخر با تحریک رنگدانه‌های پوست، سبب جایگزینی سلول‌های پوستی جدید به سلول‌های قدیمی می‌شود و در رفع تیرگی پوست بسیار تاثیرگذار است.

از بین بردن لک‌های سیاه

مزوتراپی

کشاله ران با استفاده از روش مزوتراپی رفع می‌شود. در این روش مطابق شرایط، ترکیبی از مواد به لایه میانی (مزودرم) پوست تزریق می‌شود. بخش اصلی مواد تزریقی را هیالورونیک اسید تشکیل داده است. این ماده وظیفه تحریک پوست برای تولید کلاژن و الاستین را بر عهده دارد. سایر مواد تشکیل دهنده شامل ویتامین، هورمون، عصاره‌های گیاهی و … است.

به وجود آمدن سوراخ‌های متعدد در سطح پوست نیز به تحریک هر چه بیشتر آن برای تولید کلاژن و فاکتورهای رشد کمک می‌کند. در مزوتراپی جهت روشن کردن لکه‌های تیره پوست اعم از تیرگی کشاله ران از ماده گلیکولیک اسید استفاده می‌شود. این ماده وظیفه تنظیم تولید ملانین در پوست را بر عهده دارد.

  • لیزر

همانطور که همه امروزه بر این موضوع واقف هستیم، لیزر یکی از سریعترین و مؤثرترین درمان‌ها جهت از بین بردن تیرگی کشاله ران است. این روش با هدایت پرتوهای متمرکز از انرژی نور، در نقاط تیره به منظور کمک به حذف لایه به لایه پوست عمل می‎کند. با این فرآیند و افزایش کلاژن سازی ، بافت پوست ناحیه تناسلی و کشاله ران روشن‌تر می‌شود. این روش با حداقل عوارض جانبی همراه است و محبوبیت بسیاری پیدا کرده است.

  • میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن قادر است سلول‌های مرده سطح پوست را از بین ببرد و سبب درمان تیرگی در کشاله ران یا در هر ناحیه دیگری در بدن شود. این امر در طی چند جلسه صورت می‌گیرد که سبب لایه‌برداری ملایم‌تری نسبت به سایر روش‌ها می‌شود. این روش درمانی با حداقل تهاجم انجام شده و هرجلسه پوست نسبت به جلسه قبل روشن‌تر خواهد شد.

هر فردی جهت از بین بردن تیرگی کشاله ران به 4 تا 7 جلسه درمان نیاز دارد که مدت زمان هر جلسه 30 تا 40 دقیقه خواهد بود. در این روش ذرات بسیار کوچکی روی سطح پوست پخش می‌شوند، سپس با دستگاه این ذرات روی سطح پوست کشیده شده و موجب از بین رفتن سلول‌های مرده سطح پوست خواهند شد. در قسمتی از این دستگاه پمپ مکش تعبیه شده که می‌تواند ذرات استفاده شده را جذب نماید.

سخن پایانی

امروزه سفیدی کشاله ران و سایر نواحی بدن یکی از دغدغه‌های اصلی بانوان است که خوشبختانه راه و روش‌های درمانی مختلفی در دنیای امروزی برای این مشکل در پیشرو داریم. علم پزشکی در این زمینه به قدری پیشرفت کرده که می‌توان به کمک دارودرمانی و روش‌های دیگر موجب رفع تیرگی واژن و کشاله ران شد.
رنگ تیره واژن و کشاله ران یک عارضه خطرناک پوستی نیست بلکه پوست این ناحیه بنا بر دلایل مختلفی در مقاله نیز به آن اشاره نمودیم، دچار سایش و اصطحکاک شده و تغییر رنگ می‌دهد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.