نکات زیبایی, مراقبت و بهداشت

موخوره و‌ راهکارهای درمان آن

راهکارهای درمان و همچنین پیشگیری از موخوره به عوامل متفاوتی بستگی دارد. برخی عوامل تشدید کننده موخوره طبیعی و برخیمحیطی است. برای جلوگیری از ایجاد موخوره رعایت بعضی نکات در مراقبت از موها که به پیشگیری از خشکی و شکستگی موهاوابسته است توصیه است.

موخوره به علت‌های مختلفی همچون آسیب دیدگی تارهای مو و شکستگی آن ممکن است شبیه به یکدیگرباشد، گرچه منظور این نیست که هر موخوره علل مختص به خود را ندارد. انجام کارهایی همانند برس زدن، رنگ کردن، سشوار کردن،شستشو، اتو کردن و یا فر کردن مو ممکن است موخوره را به وجود آورند.

موخوره چیست؟

موخوره به علت جدا شدن و تقسیم تارهای مو به دو یا چند رشته بوجود می‌آید. این آسیب‌های تارهای مو در اثر استرس وارد شده برفولیکول همچون عوامل شیمیایی و یا فیزیکی به وجود می‌آید. همانطور که می‌دانید کوتاهی مو برای موخوره راه حل اصلی محسوبمی‌شود اما روش‌های گوناگونی برای پیشگیری و درمان موخوره وجود دارد.

بیشتر بخوانید: ریزش موی سکه‌ای چیست؟علل بروز آن

انواع موخوره

موخوره به دلایل مختلفی در انتهای تارهای مو ایجاد می‌شود. در ادامه به معرفی انواع مختلف موخوره خواهیم پرداخت.

  • موخوره معمول و پایه ای (Basic Split)

از اصلی ترین نوع می‌توان به موخوره معمولی اشاره نمود این نوع موخوره از گسترش آن و تقسیم شدن تارهای مو به‌وجود می‌آید. دراین حالت سلول های کورتیکال همچنان سبب انسجام تارهای مو می شود اما بخش بزرگی از آن شروع به جدا شدن می‌کند. در اینصورت باید به اصطلاح موها را تغذیه نمود. راهکارهای درمان موخوره که به التیام تارهای مو و رفع خشکی و آسیب دیدگی تارهای مومی کنند پیشنهاد می‌شود.

  • موخوره کوچک (Mini Split)

این نوع موخوره مانند نوع اول بسیار رایج بوده و سبب افزایش موخوره می‌شود. در نوع موخوره نیز سر موها تشنه هستند و نیاز بهدرمان آنی دارند؛ در نتیجه به سرعت باید برای رفع آسیب دیدگی تارهای مو اقدام نمود.

  • موخوره درختی ( Tree Split)

در موخوره درختی، آسیب دیدگی فولیکول مو در یک طرف تار مو بیش از طرف دیگر رخ می‌دهد. در این نوع موخوره سلول های کورتیکالشروع به جدا شدن می کنند. برای درمان این نوع موخوره میبایست موها را سریعا کوتاه کرد. از طرفی استفاده از محصولات مراقبتی موکه باعث پیشگیری از خشکی و آسیب دیدگی می شوند توصیه می‌شود.

  • موخوره شمعی (Candle Split)

در این نوع موخوره پوشش بیرونی مو و ظاهر آن موخوره را نشان نمی‌دهد اما ممکن است موخوره رخ دهد. برای درمان موخوره باید به آنفرصت دهید. با این همه از روش های درمانی مانند استفاده از روغن های مخصوص مو برای جلوگیری از موخوره و کنترل آن استفادهنمایید.

  • موخوره گره ای ( Knot Split)

موخوره گره‌ای بیشتر در موهای فر مشاهده می‌شود. موهای فر هنگام شانه زدن در هم گره میخورند و تارهای مو دچارشکستگی‌می‌شوند. شکستگی تارهای مو سبب رشته رشته شدن تارهای مو و به وجود آمدن موخوره می‌شود. اگر موهای فری داریدهنگام شانه کردن مراقب باشید تا به موها آسیبی نرسانید.

  • موخوره چنگالی (Fork Split)

موخوره چنگالی کمتر ممکن است مشاهده شود. در این نوع موخوره فیبر تار مو دچار آسیب بیشتری می‌شود. در این صورت برای درمانمی‌توان از انواع ماسک مو استفاده نمود و همچنین تعداد دفعات کوتاه کردن و مرتب کردن مو خود را هرساله افزایش دهید.

دلایل بروز موخوره

دلایل بروز موخوره چیست؟   

موخوره هنگامی رخ می‌دهد که انتهای تارهای مو خشک، آسیب دیده و شکننده شوند. در این هنگام نوک موها همانند یک طناب پاره شدهبه نظر می‌آیند. قرار گرفتن در شرایط آب و هوایی نامساعد و رفتارهایی همانند سشوار کردن، اتو کردن و یا فر کردن مو از جمله دلایلموخوره بشمار می‌روند.

محصولات مراقبت مو که شامل مواد شیمیایی هستند موخوره را شدت می‌بخشند. کسانی که بسیار از محصولات مراقبت مو استفاده میکنند، با موخوره روبرو خواهند شد. اما همانطور که میدانید اغلب افراد به دلایل مختلف با موخوره مواجه هستند. در ادامه به برخی ازاین علت‌ها خواهیم پرداخت:

  • بستن موها با نوار و روبان های پلاستیکی

کسانی که موهای خود را محکم میبندند بیشتر دچار موخوره می‌شوند. اگر از کش مو، هدبند و سایر محصولات نگهدارنده مو استفادهنکنید، موهای شما کمتر در معرض موخوره قرار خواهند گرفت. به ویژه کش‌های پلاستیکی بیشتر به موهای شما آسیب وارد می‌کنند.

  • استفاده از وسایل حرارتی و گرمایی

اغلب استفاده از وسایلی مانند سشوار و اتو برای خشک کردن و یا صاف کردن موها سبب آسیب دیدن و شکستگی تارهای مو می‌شود. استفاده از محصولات مراقبت از مو مناسب و فاقد مواد شیمیایی و مضر یکی از روش های مفیدی محسوب می‌شوند که می‌توانند تاحدودی از آسیب وسایل حرارتی جلوگیری کنند‌.

  • رنگ کردن مو و استفاده از مواد شیمیایی

 برای تغییر رنگ‌موها از انواع رنگ های شیمیایی استفاده می‌شود. این رنگ ها دارای انواع مواد شیمیایی در ترکیبات خود هستند کهسبب خشکی موها و ایجاد موخوره می‌شوند. برای پیشگیری و درمان موخوره بعد از رنگ کردن، حتما آن‌ها را بشویید. همچنین مراقبت وشستشوی مداوم علاوه بر محافظت از موها در مقابل موخوره به درخشندگی و زیبایی رنگ مو می‌افزاید.

  • شستشوی زیاد مو

 همانطور که پیش تر اشاره نمودیم، شستشوی موها برای حفظ سلامتی مو و پوست سر مناسب است، اما ششتن بیش از حد چربی مو وپوست شر را از بین می‌برد. عدم رعایت این موارد منجر به موهای خشک تر و موخوره می‌شود.

  • دستکاری کردن مو

انجام کارهایی همانند شانه کردن و استفاده از شامپو جزو کارهای روزانه محسوب می‌شود، اما کارهایی بیش از این می تواند منجر بهشکستگی موها شود. در صورتیکه پس از حمام کردن احساس کردید که موهای شما نیاز به حالت دهی و فرم دهی دارد می توانید ازروغن های ترمیم کننده پس از استحمام استفاده نمایید تا از موخوره جلوگیری و به درمان موخوره کمک کنید.

  • خشک کردن با حوله

استفاده از حوله پس از حمام برای خشک کردن موهای خیس می تواند سبب آسیب دیدگی و شکستگی موها شود. می‌توانید برای حل انمشکل جهت آسیب کمتر از حوله مایکروفایبر یا حتی تیشرت تمیز استفاده نمایید تا آسیب دیدگی به موهای خود را به حداقل برسانید.

بیشتر بخوانید: کمبود کدام ویتامین‌ها باعث ریزش مو می‌شود؟

درمان موخوره شدید

برای درمان موخوره ابتدا باید به دنبال دلایل به وجود آمدن آن باشیم.

درمان موخوره با استفاده از کوتاهی

بهترین درمان برای موخوره در پی‌ کوتاه کردن موهاست. پس از کوتاه نمودن بخش‌های موخوره هم باید برای پیشگیری از رخ دادن مجددآن هر شش هفته یک بار نوک موها کوتاه نمود تا خشکی‌ موها که به سبب موخوره رخ داده است، فرصت بالا رفتن از تارهای مو را پیدانکنند.

درمان موخوره با کراتینه کردن موها

کراتینه موها یکی از متد‌های درمان موخوره بشمار می‌رود که محبوبیت بسیاری پیدا کرده است . این روش موها وز، حالت‌دار و مستعدموخوره را با یک لایه پروتئین کراتین به خوبی می‌پوشاند، انعطاف‌شان را افزایش داده و از به وجود آمدن مجدد موخوره جلوگیری می‌کند. ‌برای  بدست آوردن نتایج مطلوب حتما به افراد متخصص مراجعه نمایید که از بهترین مواد استفاده می‌کنند و ترجیحا قبل از انجام اینکار، موخوره‌های قبلی را کوتاه می‌نمایند.

استفاده از روغن‌های تقویتی و درمان موخوره

هرگز از نتیجه روغن‌ها غافل نشوید. در صورتیکه بتوانید هرازگاهی روغن‌هایی مثل روغن بادام شیرین، روغن آرگان و حتی روغن کنجد راروی موها به ویژه بخش‌های پایینی بگذارید، عملا به درمان موخوره در ماه‌های بعدی کمک چشمگیری خواهید کرد. استفاده از روغن‌هاعلاوه بر رطوبت رسانی، موها را با مواد مغذی تغذیه نموده و با گذشت زمان ظاهری زیباتر و سالم‌تر برای موهای شما به ارمغان خواهدآورد.

به جنس روبالشی توجه کنید

به جهت آن که در هنگام خواب موها دچار به هم ریختگی، گره و اصطلاحا شکستگی نشوند، توصیه می‌شود که در انتخاب روبالشتیدقت نمایید. اگر بتوانید پارچه ابریشم تهیه کنید، به دلیل ساختار نرم و لطیف آن، میزان به هم ریختگی و گره خوردن موها به حداقلخواهد رسید و موها در اثر این موارد دچار خشکی بیش از حد و در نهایت موخوره نخواهند شد.

درمان موخوره سر

پیشگیری از موخوره

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. ازجمله موارد موثر در پیشگیری از موخوره می توان به اقدامات زیر اشاره نمود:

  1. استفاده از برس با دندانه های پهن
  2. استفاده از شامپوهای با ترکیبات طبیعی
  3. استفاده از نرم کننده پس از شامپو کردن
  4. استفاده از مکمل های بیوتین و فولیک اسید
  5. اصلاح موها به طور مرتب و هر شش ماه یکبار
  6. عدم شستشوی روزانه موها و در صورت شستشوی روزانه تنها استفاده از نرم کننده
  7. محدودیت استفاده از روش های آسیب زننده به مو مانند سشوار و اتو مو و استفاده از اسپری محافظت مو از گرما قبل از سشوار و اتوکردن موها

آیا برخی افراد بیشتر به موخوره مبتلا می‌شوند؟

احتمال این وجود دارد که همه افراد به موخوره مبتلا شوند، اما آفریقایی‌ها بیشتر در معرض موخوره قرار دارند؛ چرا که موی آنها ساختارسلولی بیضی شکل دارد که در معرض شکستگی بیشتر است. از این رو فولیکول های موی آن‌ها بیشتر در معرض آسیب دیدگی قراردارد. به علاوه زنان بیش از مردان امکان ابتلا به موخوره را دارند. استفاده از انواع روش های درمان موخوره و جلوگیری از آن به کاهشاحتمال بروز موخوره کمک خواهد کرد.

سخن پایانی

براساس تجربه‌ها همه ما می‌دانیم که موخوره سبب ایجاد ظاهر آسیب دیده و نا مرتب در موها می‌شود. هنگام ابتلا به موخوره، بهترینروش توجه مضاعف به سلامت مو و جلوگیری از آن است. پیش از هرچیزی ابتدا دلیل ابتلا به آن را دربیابید و سپس روش درمانی راانتخاب نمایید‌.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.