مراقبت و بهداشت, سبک زندگی, نکات زیبایی

کمبود کدام ویتامین‌ها باعث ریزش مو می‌شود؟

خیلی از افراد این تجربه را دارند که پس از استحمام یا شانه زدن موها متوجه ریزش مو بیش از حد شده باشند. منظور از بیش از حد مقداری بالاتر از ۵۰ تا ۱۰۰ تار در روز است. در حقیقت مشکل زمانی است که مقدار موهای رویش یافته کمتر از مقدار موهای ریخته شده باشد. ریزش مو ممکن است احساس اضطراب و نگرانی یه همراه داشته باشد و سبب کاهش اعتماد به نفس شود. دلایل زیادی می‌تواند باعث ایجاد ریزش مو شود اما کمبود ویتامین بدن قطعا یکی از دلایل اصلی به وجود آمدن است مسئله است.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره کراتین مو

چه ویتامین‌هایی از ریزش مو جلوگیری می‌کنند؟

ویتامین A و جلوگیری از ریزش مو

همه سلول‌های بدن جهت رشد به ویتامین A نیازمندند. همانطور که می‌دانید مو سریع‌ترین رشد را در میان اعضای دیگر دارد‌. ویتامین A به غده‌های پوست سر کمک می‌کند تا ماده چربی به نام سبوم تولید کند. کمبود این ماده باعث ریزش مو و خشکی پوست خواهد شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بودن این ویتامین برای بدن بسیار مفید و الزامیست. اما مصرف بیش از حد آن حتی ممکن است خود از علل ریزش مو محسوب شود. منابعی که دارای ویتامین A هستند عبارتند از: سیب زمینی شیرین، اسفناج، کدو حلوایی، هویج، کلم.

کمبود ویتامین و ریزش مو

کمبود ویتامین B و ریزش مو

گنجاندن ویتامین B یا بیوتین در برنامه غذایی برای افرادی که دچار کمبود این ویتامین هستند و در عین حال ریزش مو دارند، بسیار مثمرثمر واقع می‌شود. به علاوه بیوتین، مصرف ویتامین‌های دیگر گروه B با ساخت گلبول‌های قرمز، اکسیژن و مواد غذایی را به فولیکول‌های مو و پوست سر می‌رسانند. منابعی که حاوی ویتامین B هستند عبارتند از: غلات، بادام، گوشت، ماهی، میگو.

کمبود ویتامین C و ریزش مو

ویتامین C آنتی اکسیدان قوی است که آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد را دفع کرده و پروتئینی به نام کلاژن را می‌سازد. همانطور که میدانید کلاژن بخش مهمی از ساختار مو به حساب می‌آید. علاوه بر این ویتامین c به جذب آهن در بدن را بهبود می‌بخشد و بدین وسیله سبب کاهش ریزش مو می‌شود. منابعی که دارای ویتامین C هستند عبارتند از: توت فرنگی و مرکبات

کمبود ویتامین D و ریزش مو

این ویتامین نقش مهمی در ساخت فولیکول‌های جدید مو داراست. فولیکول‌ها منافذ ریز روی پوست سر هستند که مو از آن‌ها رشد پیدا می‌کند. می‌توان برای حذب ویتامین D بدن در مقابل نور مستقیم خورشید قرار گرفت یا از منابع غذایی این ویتامین را دریافت نمود. منابعی که دارای ویتامین D هستند عبارتند از: دانه‌ها و غلات

کمبود ویتامین E و ریزش مو

ویتامین E درست همانند ویتامین C آنتی اکسیدانی محسوب می‌شود که از استرس اکسیداتیو پیشگیری می‌کند. به علاوه دریافت اکسیژن را بالا برده و گردش خون در پوست سر را بهبود می‌بخشد. از آنجا که سلامت موها و سلامتی سیستم ایمنی با یکدیگر در ارتباطند، می‌توان این چنین بیان نمود که ویتامین E با تقویت ایمنی بدن، سبب افزایش رشد می‌شود و در مقابل کمبود ویتامین E باعث ریزش مو می‌شود.

بیشتر بخوانید: علت سفیدی مو‌ در جوانی چیست؟

کمبود آهن و ریزش مو

آهن به گلبول‌های قرمز کمک می‌کند تا اکسیژن رسانی به سلول‌های بدن بهبود بخشد. این ماده معدنی روی رشد مو نقش بسزایی ایفا می‌کند. کمبود آهن، شایع‌ترین علت ریزش مو است و در زنان بیشتر از مردان مشاهده می شود. منابعی که دارای آهن هستند عبارتند از: تخم مرغ، گوشت قرمز، اسفناج و عدس.

کمبود روی در بدن و ریزش مو

روی به غدد چربی اطراف فولیکول‌ها کمک می‌کند تا بهتر عمل کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد مصرف مکمل روی، ریزش موی ناشی از کمبود روی را رفع می‌نماید. البته شواهد نشان می‌دهد مصرف دوزهای بالای مکمل روی می‌تواند خود سبب ریزش مو شود.

کمبود روی در بدن و ریزش مو

کمبود پروتئین

همانطور که میدانید ساختار مو از پروتئین ساخته شده است. درنتیجه مصرف پروتئین برای رشد و جلوگیری از ریزش مو الزامیست. میبایست مکمل‌‌ها را در برنامه غذایی خود بگنجانید. بهتر است قبل مصرف هر دارویی آزمایش خون دهید و اجازه دهید پزشک به صورت تخصصی‌تر کمبود ویتامینی که باعث ریزش مو می‌شود را تشخیص دهد. هنگامیکه مشخص شد با کمبود کدام ویتامین روبرو هستید می‌توانید مکمل‌های مناسب را مصرف نمایید.

سخن پایانی

ریزش مو که به نام آلوپسی نیز شناخته می‌شود مسئله ای بسیار شایع است و تعداد بالایی از مردم در سراسر دنیا دچار آن هستند. ریزش مو به دلایل مختلف از جمله ژنتیک، نوسانات و مشکلات هورمونی، استرس، سبک زندگی، کمبود ویتامین ها و مصرف برخی داروها اتفاق می‌افتد. در این مقاله انواع ویتامین‌ها و کمبود آن‌ها و همچنین ارتباط آن با ریزش مو را بررسی نمودیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.