مراقبت و بهداشت

درمان و مراقبت از صورت زبر

ممکن است افرای زبری پوست را تجربه کرده باشند. کسانی که پیش از این چنین معضلی را تجربه کرده‌ باشند، به خوبی می‌دانند زبر شدن پوست فرایندی است که بسیار تدریجی و آهسته رخ می‌دهد. ممکن است یک روز صبح که از خواب بیدار می‌شوید، پوست دست یا صورتتان را لمس کنید و با سطحی خشن و ناهموار روبرو شوید.

چه عواملی سبب زبری پوست صورت می‌شود؟

اگرچه نرمی و لطافت سطح پوست، یکی از شاخصه‌های زیبایی و سلامت آن بشمار می‌رود، اما باید به این نکته توجه داشت که پوست بافت بسیار حساسی دارد و به همین علت، به آسانی تحت تاثیر محرک‌های محیطی قرار می‌گیرد. نتیجه این امر، اغلب سبب بوجود آمدن مشکلات پوستی اعم از لک، خشکی یا زبری بیش از سطح پوست خواهد شد. 
زبر شدن سطح پوست، از جمله مشکلات چالش برانگیزی است که درمان آن در کوتاه مدت ممکن است ناامید کننده به نظر آید. اما با انجام روش‌های مختلف و تداوم راهکارهای مراقبتی، می‌توان به راحتی این مشکل را حل نمود.
خشکی پوست
یکی از علل اصلی زبری پوست، خشکی بیش از حد پوست است. در چنین وضعیتی، لایه‌های پوستی رطوبت و آب مورد نیاز خود را دریافت نمی‌کنند و به نوعی دچار دهیدراتاسیون می‌شوند. ماندگاری طولانی مدت این شرایط، اغلب با زبر شدن پوست همراه خواهد بود. خشکی پوست ممکن است در اثر عوامل ژنتیکی، محیطی یا بیماری‌های خاص ایجاد شود که عبارتند از:

علل زبری پوست
ژنتیک
بعضی افراد به صورت ژنتیکی پوست خشک و حساسی دارند. در این نوع افراد تولید چربی طبیعی در پوست آن‌ها، کمتر از حالت عادی خواهد بود. به علاوه، ظرفیت نگهداری رطوبت کمتری نسبت به دیگر انواع پوست دارند. به همین دلیل است که اغلب با مشکلاتی اعم از پوسته پوسته شدن و خشکی پوست مواجه هستند.
عوامل محیطی
از علل دیگر تحریک خشکی پوست می‌توان به عوامل محیطی اشاره نمود. تماس نور خورشید، آلاینده‌ها و آلودگی‌ها از جمله موارد محیطی موثر در این زمینه محسوب می‌شوند.
بیماری پوستی
امکان دارد صورت زبر از عوارض ابتلا به برخی بیماری‌های پوستی همچون اگزما، پسوریازیس یا کراتوز پیلاریس باشد. در‌صورت ابتلا به هریک از این بیماری‌ها، توصیه می‌شود سریعا به پزشک متخصص مراجعه کنید. همچنین پینشهاد ما این است که بدون مشورت با پزشک، به هیچ عنوان درمان مراقبتی خاصی را دنبال نکنید.
تجمع سلول‌های مرده
تجمع سلول‌های مرده از دیگر علل اصلی ایجاد زبری صورت محسوب می‌شود. پوست ما ساختار بسیار فعالی دارد و لایه‌های آن به صورت مداوم درحال جایگزینی هستند. در این پروسه، سلول‌های مرده به لایه شاخی پوست انتقال می‌یابند و سلول‌های جدید جای آن‌ها را می‌گیرند.
تداوم این فرآیند، در حفظ زیبایی و سلامت پوست ما نقش چشمگیری ایفا می‌کند. همچنین، به تقویت سیستم ایمنی بدن نیز کمک شایانی می‌نماید. سلول‌های پوستی در چرخه‌ای ثابت و تکرارپذیر درحال جایگزینی هستند و سلول‌های مرده به لایه شاخی پوست منتقل می‌شوند. ساختار پوست، به طور تدریجی این سلول‌های مرده را لایه برداری می‌نماید و آن‌ها را از بین می‌برد.
اما در برخی مواقع، ممکن است سیستم لایه برداری طبیعی پوست مختل شود یا کندتر از حالت معمول عمل‌‌ نماید. در این شرایط با انباشتگی سلول‌های مرده در سطح پوست و ایجاد صورت زبر روبرو خواهیم شد.

بیشتر بخوانید: استفاده از فوم شستشو بهتر است یا ژل شستشو؟

علائم خشکی پوست

  1. ظاهر خشک و بی آب پوست
  2. احساس زبری و گاهی درد و خارش
  3. پوست صورت و بدن پوسته‌ پوسته، تحریک شده و ملتهب
  4. در حالت شدیدتر خشکی پوست صورت، پوست دچار قرمزی و خارش شدید خواهد شد
  5. افرادی که خشکی پوست شدیدی دارند، ترک‌های عمیقی روی پوستشان به وجود می‌آید و ممکن است خونریزی هم کند

دلایل خشکی پوست

روش‌های پیشگیری از خشکی پوست

  • در حمام از کیسه یا لیف خشک و زبر استفاده نکنید.
  • در روز از میوه‌ها و سبزیجات تازه به مقدار کافی استفاده کنید.
  • روزی 8 لیوان آب بنوشید. با این کار آب مورد نیاز بدن تامین خواهد شد.
  • به جای استفاده از صابون‌های قدیمی از شامپو بدن‌های کرمی استفاده نمایید.
  • هنگام استحمام از آب خیلی داغ استفاده نکنید. بهتر است آب حمام ولرم باشد.
  • هنگام تمیز کردن خانه و کار با شوینده‌های قوی حتما از دستکش‌های پلاستیکی استفاده کنید.
  • استفاده از صابون برای شستن صورت را ترک‌ کنید و از شوینده‌های مخصوص صورت استفاده کنید.
  • قبل از استحمام مقداری عسل روی پوستتان بمالید و بگذارید 5 تا 10 دقیقه روی پوستتان بماند. عسل یک ماده مرطوب کننده طبیعی است.
  • جهت جلوگیری از خشکی پوست بدن حمام شیر بگیرید. میبایست وان حمام را با آب گرم و شیر پر کنید. بعد از حمام پوستتتان نرم و لطیف خواهد شد.
  • از روغن‌ها و مرطوب کننده‌های طبیعی برای پوستتان استفاده کنید. مانند روغن زیتون، روغن نارگیل، روغن آووکادو، گلیسیرین، آلوئه ورا. از خواص این روغن‌ها و گیاهان مفید برای پوست غافل نشوید.

سخن پایانی

خشکی پوست از مشکلاتی بشمار می‌رود و‌ در صورتی که مهم و جدی تلقی‌ نشود می‌تواند مشکلات پوستی بیشتری را به دنبال داشته باشد. همه ما می‌دانیم که پیشگیری بهتر از درمان است اما در صورت مشاهده مشکل، هرچه زودتر جهت درمان آن اقدام نمایید. در این مقاله در مورد خشکی و زبری پوست صورت و بدن صحبت نمودیم. امیدواریم مطالب ارائه شده برای شما مفید واقع شده باشند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.