مراقبت و بهداشت

معرفی انواع ماسک صورت در منزل

استفاده از ماسک‌های خانگی میبایست در روتین‌های مراقبتی پوست به صورت روزانه برنامه ریزی شوند. از روتین‌های کنترل آکنه گرفته تا مراقبت‌های آبرسانی و ضد پیری باید از این ماسک‌ها استفاده شود. در حقیقت این ماسک‌ها، مکمل اصلی برای تکمیل عملکرد دیگر محصولات مراقبتی روتین محسوب می‌شوند و قدمتی چند هزار ساله دارند. حتی دستور تهیه برخی از انواع ماسک‌های خانگی، به صورت نسل به نسل و بعد از قرن‌ها به دنیای امروز انتقال یافته است.

دستور ساخت ماسک صورت خانگی

استفاده از ماسک‌های صورت خانگی، یکی از رایج‌ترین و آسان‌ترین راهکارهای مراقبت پوستی بشمار می‌رود. این ماسک‌ها علاوه بر عملکرد موثر و چشمگیری که دارند، به آسانی نیز می‌توان آن‌ها را در خانه‌ تهیه نمود. کافی است با توجه به جنس و نیازهای پوستی‌تان، ماسک مناسبی را انتخاب نمایید. در ادامه به بهترین انواع ماسک‌های خانگی اشاره خواهیم کرد:

ماسک آلوئه ورا

در صورتی که پوست شما خشک و دهیدراته‌ باشد، استفاده از ماسک آلوئه ورا گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. گیاه آلوئه ورا، به عنوان یک آبرسانی قوی برای پوست عمل کرده و خاصیت ضد التهابی بی‌نظیری دارد. همچنین، سبب افزایش قدرت ترمیم و بازسازی پوست می‌شود و جای جوش و اسکار را رفع می‌نماید. آلوئه ورا، منبعی مملو از مواد آنتی اکسیدان است و پیری پوست را به تعویق می‌اندازد.

جهت تهیه این ماسک بی‌نظیر، به برگ متوسطی از گیاه آلوئه ورا نیاز است که در عطاری‌ها و داروخانه‌ها به فروش می‌رسد. یک تکه 10 سانتی از برگ آلوئه ورا را جدا کنید و سطح آن را به خوبی شست‌وشو دهید. سپس با چاقو، آن را وسط نصف نمایید تا ژل آن ظاهر شود. سپس به کمک قاشق، ژل آلوئه ورا را جدا نمایید و در ظرف تمیزی بریزید. ژل را با چنگال یا همزن دستی، به خوبی له کنید تا مایعی غلیظ و قوام دار بدست آید. اکنون ماسک آبرسان شما آماده است و می‌توانید هفته‌ای 2 تا 3 بار از آن استفاده کنید.

دستور ساخت ماسک صورت خانگی
ماسک آبلیمو و تخم مرغ

آبلیمو و تخم مرغ، موادی فوق‌العاده و مخصوص برای پوست‌های چرب و مستعد آکنه به حساب می‌آیند. از جوش و لک پوستی گرفته تا براق شدن صورت، این ماسک همه کاره می‌تواند به از بین بردن تمام مشکلات پوست چرب کمک شایانی کند. تخم مرغ، منبعی غنی از انواع پروتئین‌ها و ویتامین ‌است. از این رو، به ترمیم و تغذیه پوست صورت کمک می‌کند. آب لیموی تازه، خاصیت ضد عفونی کنندگی بی‌نظیری داشته و باکتری‌های عامل جوش و آکنه را نابود می‌کند. همچنین، قدرت ضد لک و روشن کنندگی بسیاری نیز دارد.

جهت تهیه این ماسک بی‌نظیر ابتدا تخم مرغ کوچکی را انتخاب نمایید و زرده و سفیده را از یکدیگر جدا نمایید. استفاده از زرده تخم مرغ در ماسک صورت، برای افرادی که پوست چرب دارند پیشنهاد نمی‌شود. سفیده تخم مرغ را در کاسه شیشه‌ای مناسبی بریزید و آن را هم بزنید تا کمی کف کند. سپس آب نصف لیمو سبز را گرفته و پس از جدا نمودن هسته‌ها، به سفیده تخم مرغ اضافه کنید.
مواد بدست آمده را به خوبی هم بزنید تا باهم ترکیب شوند و سپس روی صورتتان ماساژ دهید و اجازه دهید 20 دقیقه بماند. این ماسک را می‌توانید هفته‌ای 1 تا 2 بار برای کنترل آکنه و از بین بردن لک استفاده نمایید.

ماسک ماست و گوجه فرنگی

اگر پوستتان حساس است و اغلب با التهاب، قرمزی و لک‌های پوستی مواجه می‌شوید توصیه ما این است که حتما این ماسک را امتحان کنید. گوجه، دارای ترکیبی فعال از انواع مواد آنتی اکسیدان و ضد لک است. از این رو، نقش اساسی در از بین بردن لک‌های پوستی و رفع چین و چروک ایفا می‌نماید.‌ همچنین، ماست خاصیت تسکین دهندگی بی‌نظیری دارد و به رفع التهاب و حساسیت پوستی کمک چشمگیری می‌کند. همچنین قدرت رطوبت رسانی عالی ماست، از خشکی و کشیدگی پوستتان جلوگیری می‌کند.

جهت تهیه این ماسک فوق‌العاده، ابتدا گوجه متوسطی را انتخاب نمایید و پوست آن را جدا کنید. پس از انجام این مرحله آن را رنده کنید یا در میکسر له نمایید. یک تا دو قاشق غذاخوری از گوجه له شده را در ظرف تمیزی بریزید و یک قاشق غذاخوری ماست به آن بیافزایید.

بیشتر بخوانید: بهترین مولتی ویتامین برای پوست

ترکیب را به خوبی هم بزنید تا مواد کاملا باهم ترکیب شوند. با عبور از این مرحله ماسک‌ شما آماده است. آن را به کمک قلم مخصوص روی پوستتان بمالید و اجازه دهید 20 تا 30 دقیقه روی پوست بماند. این ماسک را می‌توانید هفته‌ای 2 تا 3 بار و به صورت یک روز در میان جهت درمان لک و حساسیت پوستی استفاده نمایید.

ماسک ماست و آب پرتقال

در صورتی که پوستتان خشک و دهیدراته شده و هیچ لوسیون و مرطوب کننده‌ای نمی‌تواند مشکلتان را حل کند، پیشنهاد ما به شما این است که از ماسک بی‌نظیر ماست و پرتقال استفاده نمایید. همانطور که پیش‌تر اشاره نمودیم ماست، منبعی مملو از انواع مواد احیا کننده است که سرعت ترمیم و بازسازی پوستتان را بالا می‌برد.

همچنین، چربی طبیعی موجود در ماست، رطوبت مورد نیاز پوستتان را فراهم می‌نماید و از خشکی و دهیدراتاسیون آن پیشگیری می‌کند. 
آب پرتقال، منبعی سرشار از مواد معدنی ضروری و ویتامین C است. در نهایت، نقش اساسی در تغذیه سلول‌های پوستی و رفع لک و تیرگی پوست ایفا می‌نماید. 
برای تهیه ماسک ماست و آب پرتقال ابتدا یک قاشق غذاخوری ماست را در ظرف تمیز و مناسبی بریزید. سپس پرتقال تازه‌ای را از وسط به دو نیم تقسیم نمایید و آب آن را بگیرید.

هسته‌های آب پرتقال را جدا نمایید و آن را به همراه پالپ‌هایش در ظرف ماست انتقال دهید.
ماست و آب پرتقال را هم بزنید تا به خوبی با هم ترکیب شوند. پس از انجام این مراحل، ماسک مورد نظر شما آماده است و می‌توانید از آن استفاده نمایید. این ماسک، علاوه بر آبرسانی و مرطوب کنندگی پوست، در از بین بردن تیرگی و خستگی صورتتان نیز بسیار موثر است. کافی است هفته‌ای 2 تا 3 بار آن را روی پوستتان بگذارید و بعد از 20 دقیقه بشویید تا تاثیر چشمگیر آن را مشاهده نمایید.

دستور ساخت ماسک صورت خانگی

ماسک جو دو سر و عسل

این ماسک، برای کسانی مناسب است که پوست حساسی دارند و با مشکلاتی همچون التهاب، جای جوش روبرو هستند. جو دو سر، منبعی از انواع مواد مقوی، نشاسته و پروتئین است. همچنین، عسل ترکیبی غنی از انواع آمینو اسیدها و پروتئین‌ها بوده و نقش چشمگیری در تامین نیازهای سلولی دارد. ترکیب عسل و جو دو سر، تاثیر بی‌نظیری برای در مشکلات پوستی و رفع تیرگی و لک‌ها خواهد داشت.

جهت تهیه ماسک جو دو سر و عسل ابتدا یک تا دو قاشق غذاخوری جو پرک را در میکسر بریزید و به خوبی آسیاب نمایید تا کاملا نرم و یکدست شود. سپس، پودر به دست آمده را در ظرف مناسب و تمیزی بریزید. سپس یک قاشق غذاخوری عسل را به آن بیفزایید و خوب هم بزنید تا با هم مخلوط شوند.

در صورتی که خمیر به دست آمده بیش از اندازه غلیظ بود، می‌توانید چند قطره آب یا شیر را به آن اضافه کنید. هنگامی که خمیر ماسک به غلظت مورد نظر رسید، ماسک شما آماده خواهد بود. این ماسک را روی پوستتان بمالید و بعد از 20 دقیقه آن را بشویید. ماسک جو دو سر و عسل را می‌توانید هفته‌ای 2 بار استفاده نمایید تا به نتیجه شگفت‌انگیز آن را مشاهده کنید.

ماسک دارچین و کدو تنبل

دارچین، منبعی مملو از انواع  آنتی اکسیدان‌ها و مواد معدنی بوده که این ماده مغذی، توسط تحریک تولید کلاژن و الاستین پوستی، خاصیت جوانسازی به پوست می‌دهد. همچنین، در از بین بردن آکنه و جوش‌های مقاوم به درمان نیز نقش چشمگیری ایفا می‌کند.
کدو تنبل، حا‌وی انواع ویتامین‌های ضروری A, C , E بوده و مزایای چشمگیری در رفع چین و چروک و حفظ قوام پوست خواهد داشت .ترکیب دارچین و کدو تنبل، جهت جوانسازی و آبرسانی پوست مورد استفاده قرار می
گیرد.
برای تهیه این ماسک ابتدا 3 تا 4 تکه کدو تنبل را در قابلمه مناسبی بخارپز یا آبپز کنید. سپس، کدو تنبل‌ها را پس از کمی سرد شدن به پوره تبدیل نمایید. یک تا دو قاشق غذاخوری از پوره کدو تنبل را، در ظرف جداگانه‌ای بریزید و با یک قاشق چای خوری پودر دارچین مخلوط نمایید.
در صورتی که خمیرتان تا حدی غلیظ بود، می‌توانید از شیر یا آب کدو تنبل برای رقیق کردن آن استفاده نمایید. سپس، ماسک را روی پوستتان بمالید و اجازه دهید نیم ساعت بماند و سپس آن را شست و شو دهید. این ترکیب، درخشندگی و طراوت خاصی به پوستتان می‌دهد و می‌توانید هفته‌ای 2 تا 3 بار از آن‌ کمک‌ گیرید.

سخن پایانی

امروزه افراد با وجود پیشرفت تکنولوژی و مطالعات بیشتر در زمینه زیبایی بیش از پیش به سلامت و زیبایی پوست خود اهمیت می‌دهند. افراد به مواد طبیعی تمایل بیشتری نشان می‌دهند؛ چرا که از سلامت و بی‌خطر بودن آن‌ها اطمینان دارند. در این مقاله، به بررسی ماسک‌های مختلف جهت حفظ سلامت پوست پرداختیم. شما می‌توانید به آسانی این ماسک را با موادی کاملا در دسترس تهیه نمایید.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.