مراقبت و بهداشت, نکات زیبایی

خواص پماد زینک برای پوست صورت

پماد زینک برای درمان و جلوگیری از بیماری‌های پوستی مانند آکنه، اگزما و پسوریازیس مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین این پماد قادر است به تعادل تولید چربی پوست، کاهش ظاهر منافذ بزرگ و کاهش ظاهر چین و چروک و سایر علائم پیری پوست کمک شایانی نماید. زینک دارای خواص ضد عفونی کننده بوده که می‌تواند خطر عفونت را کاهش دهد و به ترمیم زخم‌های جزئی پوست کمک کند.

پماد زینک اکساید چیست؟

زینک یک ماده معدنی بوده که در جهت درمان تحریکات جزئی پوست همچون سوختگی، بریدگی و خراش‌های جزئی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین این کرم برای درمان و پیشگیری از بثورات و راش پوشک استفاده می‌شود. پماد زینک اکساید یک سد روی پوست به وجود آورده و پوست را در مقابل عوامل محرک و رطوبت حفظ می‌نماید.

بیشتر بخوانید: فواید بی‌نظیر بخور صورت

چرا از پماد زینک اکساید استفاده کنیم؟

این کرم تنها بر روی پوست استفاده می‌شود و کارایی دیگری ندارید. زینک اکساید می‌تواند به کاهش تولید سبوم کمک کند که در نتیجه آن سبب کاهش چربی پوست و آکنه نزدن پوست می‌شود. زینک اکساید یک آنتی اکسیدان است که به محافظت از پوست در برابر آسیب رادیکال های آزاد ناشی از استرس‌های محیطی و اشعه UV کمک می‌کند. استفاده از پماد زینک اکساید برای پوست به جز افرادی که دارای آلرژی‌ و حساسیت‌های خاص هستند، به هیچ عنوان مضر نخواهد بود. همچنین از این پماد برای درمان التهابات پوست، جوش وآکنه، بهبود زخم‌های ناشی از بریدگی و خراش و همچنین رفع سوختگی‌های خفیف کمک‌ گرفته می‌شود.

پماد زینک اکساید چیست

پماد زینک اکساید چه مدت باید بر روی پوست بماند؟

توصیه می‌شود پماد زینک اکساید حداقل  تا ۸ ساعت بر روی پوست باقی بماند. گرچه پس از هر فعالیتی که سبب شسته شدن پماد می‌شود، مانند شنا یا حمام، باید دوباره آن را تمدید نمود. در مجموع اثر بخشی این دارو پس از ۱۲ ساعت آغاز می‌شود. اگر بعد ازطی ۷ روز عوارض شما بهبود نیافت، از ادامه مصرف آن خودداری کنید و با پزشک متخصص مشورت نمایید.

فواید پماد زینک اکساید

  • زینک اکساید برای ترمیم زخم

زینک اکساید درمان پوست را بهبود می‌بخشد. زینک دارای توانایی طبیعی برای درمان زخم است. افرادی که دچار زخم یا آسیب‌های پوستی مانند آفتاب سوختگی هستند، می‌توانند به صورت موضعی از کرم یا پماد زینک اکساید استفاده کنند. این ماده پوست را از درون بهبود بخشیده و سبب تسکین آن می‌شود. کمبود زینک با بهبودی زمانبر زخم ارتباط مستقیم دارد.

  • کرم زینک اکساید برای پوست چرب

هنگام استفاده از زینک اکساید به صورت موضعی، این ماده به عنوان یک قابض یا جمع کننده پوست عمل خواهد کرد. زینک اکساید تشکیل چربی زیر پوست را کنترل‌ کرده و از تولید چربی اضافی جلوگیری می‌کند. در نتیجه، افرادی که دارای پوست چرب هستند، می‌توانند از این فایده کرم زینک اکساید موضعی بهره‌مند شوندهمچنین کاهش تشکیل چربی به حفظ تعادل چربی کمک کرده و درنهایت ریسک ایجاد آکنه را کاهش می‌دهد.

  • زینک اکساید برای لک

با وجود اینکه زینک اکساید سبب روشن شدن پوست نمی‌شود، باید بخشی از برنامه درمانی شما برای لکه‌های تیره پوست یا ملاسما باشد. ضد آفتاب‌هایی که پوست را در برابر اشعه‌های UVA و UVB حفظ می‌کنند، حاوی زینک اکساید بوده و دارای با SPF 30 یابیشتر هستند. این ضدآفتاب‌ها اگر به صورت روزانه مورد استفاده قرار گیرند، می‌توانند به پیشگیری از تیره تر شدن پوست کمک نمایند. باید به این نکته توجه داشت که ضد آفتاب را روی همه قسمت‌های پوست که با لباس پوشیده نمی‌شوند ماساژ دهید و حتی در هوای بارانی و برفی نیز از آن استفاده نمایید

  • زینک اکساید برای جلوگیری از عفونت باکتریایی

زینک اکساید دارای خاصیت ضد میکروبی و ضد التهابی بوده و به بهبود و درمان زخم کمک می‌کند. همه این خواص سبب می‌شوند زینک اکساید بتواند احتمال عفونت باکتریایی را به طور چشمگیری کاهش دهد.

  • زینک اکساید برای سوختگی و راش

با استفاده از کرم زینک اکساید می‌توان سوختگی‌های جزئی پوست را درمان نمو‌د. همچنین می‌توان از پماد زینک اکساید برای درمان تحریکات و سوزش پوست استفاده کرد؛ چرا که مانند سدی در مقابل عامل تحریک کننده عمل نموده و در نهایت به پوست فرصت بهبودی می‌بخشد. در نتیجه از این ترکیب در داروهای ادرار سوختگی استفاده می‌شود.

  • پماد زینک اکساید برای رفع تیرگی صورت

پماد زینک اکساید سبب از بین رفتن لک‌های تیره پوستمی‌شود؛ به همین دلیل به روشن شدن پوست و کاهش ظاهر لکه های تیره کمک شایانی می‌کند. این پماد دارای یک ماده شیمیایی همانند کرم ضد آفتاب بوده که پوست را در برابر اشعه‌های مضر حفظ می‌نماید. این پماد با جلوگیری از نفوذ اشعه ماوراء بنفش به پوست از تیره شدن بیشتر ناحیه جلوگیری می‌کند اما پوست را روشن‌تر نخواهد کرد. این کرم خاصیت ضد میکروبی داشته و برای ناحیه زیربغل مفید است؛ چرا که زیر بغل محل تجمع میکروب‌ها بوده و استفاده از این کرم می‌تواند میکروب‌ها را از بین برده و سبب رفع بوی نامطبوع و روشن شدن تقربی پوست این ناحیه شود.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره منافذ باز پوست

نحوه استفاده از زینک اکساید برای از بین بردن لک صورت

باید توجه داشت که زینک اکساید برای پوست خاصیت روشن کنندگی نداشته بلکه می‌تواند با رفع تیرگی‌های پوست که ناشی ازسوختگی یا زخم بوده، رنگ پوست را به حالت نرمال بازگرداند. جهت استفاده از این ماده فوق‌العاده جهت از بین بردن لک‌های صورت، نخست میبایست پوست صورت خود را کاملا تمیز نموده و سپس لایه نازکی از کرم یا پماد اکسید روی را به ناحیه آسیب دیده بمالید. حتما از تماس با چشم، دهان و بینی خودداری نمایید. پیش از شستشو با آب ولرم، بگذارید اکسید روی تا ۲۰ دقیقه روی پوست باقی بماند. این پروسه را یک یا دو بار روزانه مجددا تکرار کنید تا زمانی‌که لکه‌ها کاملا از بین بروند.

خواص پماد زینک اکساید

منع مصرف کرم زینک اکساید

در موارد زیر نباید از پماد زینک اکساید استفاده نمود:

  1. سوختگی‌های شدید
  2. زخم‌های عمیق پوست
  3. اگر از سایر داروهای موضعی در ناحیه آسیب‌دیده استفاده می‌کنید.

آیا می‌توان از پماد زینک به عنوان کرم ضد آفتاب استفاده کرد؟

پاسخ منفی است. هرگز از پماد زینک اکساید بجای کرم ضدآفتاب استفاده نکنید. چرا که پماد زینک اکساید مانند کرم ضد آفتاب بهسادگی بر روی پوست پخش و جذب نخواهد شد و سبب ایجاد احساس سنگینی بر روی پوست می‌شود و علاوه بر اینها فاکتور اصلی کهSPF موجود در کرم ضد آفتاب است در پماد زینک اکساید وجود ندارد. در نظر داشته باشید که پماد زینک اکساید هرگز عملکرد کرم ضد آفتاب را نداشته و برای محافظت از پوست باید حتما از کرم های ضدآفتاب استفاده نمود .

عوارض جانبی زینک اکساید

در بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده کرده‌اند، عوارض خاصی دیده نشده است. در مواقع نادر ممکن است عوارض زیر بروز کند:

  • خارش
  • سرگیجه
  • بثورات پوستی
  • تحریک پوست

در صورتی که بعد از استفاده از کرم زینک اکساید عوارضی مشاهده کردید، حتما با پزشک متخصص در این باره مشورت نمایید.

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله اشاره نمودیم، زینک اکساید خاصیت ضدباکتری داشته و به پاکسازی پوست کمک شایانی می‌کند. همچنین این پماد سبب از بین رفتن آسیب‌های پوستی، تیرگی، لک پوستی، اسکار و حتی جای جوش خواهد شد. در صورت هرگونه سوال می‌توانید با مشاوران ما در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.