دانستنی ها

تزریق بوتاکس برای درمان میگرن

امروزه تلاش‌های بسیاری برای دست یابی به روش‌های درمانی میگرن انجام شده که هنوز روش کارآمدتر از تزریق بوتاکس برای درمان دردهای میگرنی یافت نشده است. در حقیقت می‌توان این چنین بیان نمود که تنها راه کاهش دفعات حملات میگرنی تزریق بوتاکس بشمار می‌رود.

میگرن چیست؟

این اختلال به سردردهای مکرری اطلاق می‌شود که بیشتر در یک طرف سر اتفاق می‌افتد و با بی‌اشتهایی، تهوع و استفراغ همراه است. دردهای میگرنی نبض‌دار و به حدی شدید است که عملکرد فرد در زندگی روزمره را دچار اختلال می‌کند. سردردهای میگرنی می‌تواند از لحاظ شدت، دفعات حمله در روز و استمرار برای هر فرد متفاوت عمل کند. حساسیت به نور و صدا نیز از دیگر علائم این بیماری محسوب می‌شود.

زنان بیشتر از مردان به میگرن مبتلا می‌شوند. عامل وراثت در این بیماری نقش چشمگیری دارد و در شرح حال فرد بیمار، به طور معمول سابقه خانوادگی مشاهده می‌شود. حملات میگرنی درد شدید در چند ساعت تا چند روز به وجود می‌آورند و استرس، سرمای شدید، گرمای شدید، گرسنگی و تشنگی به میگرن شدت می‌بخشد.

بوتاکس چگونه می‌تواند میگرن را درمان کند؟

تزریق بوتاکس در اطراف رشته‌های عصبی که باعث ایجاد درد و میگرن شدید می‌شوند، صورت می‌گیرد. بوتاکس بعد از تزریق، انتهای رشته عصبی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و از آزادسازی پیام‌های شیمیایی که شامل انتقال احساس درد هستند، به راحتی می‌تواند پیشگیری کند. در حقیقتا تزریق می‌توان از فعال سازی شبکه‌های ارتباطی درد در مغز پیشگیری نمود.

بوتاکس چگونه می‌تواند میگرن را درمان کند

پیش از آغاز سردردهای میگرنی و شدت گرفتن آن، تزریق بوتاکس سبب جلوگیری از وقوع آن می‌شود ولی مقداری زما‌ن بر بوده تا بتواند به خوبی بر روی رشته‌های عصبی اثر بگذارد. برای بدست آوردن نتیجه مطلوب، میبایست بیمار طی دو جلسه دیگر هم تزریق بوتاکس را مجددا تکرار نماید. در واقع با افزایش تعداد جلسات می‌توانیم شاهد نتایج موفقیت آمیز درمان میگرن با تزریق بوتاکس باشیم.

ماندگاری اثرات تزریق بوتاکس می‌تواند برای ۱۰ الی ۱۲ جلسه باقی بماند. تاکنون طبق بررسی‌ها و تحقیقات انجام شده بیشتر بیماران بعد از دو جلسه تزریق بوتاکس، شاهد کاهش ۵۰ درصدی سردردهای خود بوده‌اند.

بیشتر بخوانید: تفاوت ژل و بوتاکس در چیست؟

نواحی تزریق بوتاکس برای درمان میگرن

نقاطی که به منظور درمان میگرن، در آنها بوتاکس تزریق می‌شود، بستگی به نشانه‌های میگرن دارد. این نواحی عبارتند از:

  1. پیشانی
  2. پشت سر
  3. هر دو گیجگاه
  4. قسمت بالایی شانه‌ها
  5. پشت و کناره‌های گردن

کدام نوع از سردردها با بوتاکس درمان می‌شوند؟

بوتاکس تنها برای درمان سردردهای میگرنی مورد تأیید واقع شده و در سردردهای دیگر تاثیری نخواهد داشت. اگر از سردرهای میگرنی رنج می‌برید، می‌توانید با تزریق بوتاکس به منظور کاهش و کنترل درد از اثرات فوق العاده آن بهره‌مند شوید.

چه کسانی می‌توانند از بوتاکس برای درمان میگرن استفاده نمایند؟

استفاده از بوتاکس برای درمان میگرن توسط سازمان غذا و داروی آمریکا برای افراد بالای ۱۸ سال تأیید شده است.

عوارض جانبی بوتاکس برای درمان میگرن

این دارو با عوارض بسیار جدی همراه نخواهد بود. واکنش های حساسیت زا نسبت به بوتاکس به صورت نادر رخ می‌دهد ولی کهیر، تنگی نفس، تورم در قسمت‌های پائینی پا از عوارض تزریق آن بشمار می‌روند که ممکن است رخ دهد. همچنین تزریق بیش از حد دارو می تواند سبب مرگ شود و باید همه موارد زیر نظر پزشک صورت گیرد.

تزریق بوتاکس در درمان میگرن

در صورتی که فردی از میگرن شدید آزرده خاطر است یا سردرد به هر صورتی باعث رنجش او می‌شود می‌بایست به متخصص مغز و اعصاب مراجعه نماید و نوع سردرد او تشخیص داده شود. اگر فرد، کیس مناسب تزریق دیسپورت تشخیص داده شد با کنترل شرایط توسط پزشک در دوره های مناسب آن را انجام می دهد.

تزریق بوتاکس در درمان میگرن

دوره درمان میگرن با بوتاکس چقدر است؟

انجام تزریق بوتاکس هر 12 هفته یکبار در اطراف سر و گردن صورت می‌گیرد. افراد ممکن است بین 30 تا 40 تزریق نیاز داشته باشند که به صورت مساوی در هر دو سمت سر و گردن انجام می شود. اگر درد در یک نقطه از سر بیشتر احساس شود به احتمال زیاد تعداد تزریق بیشتری در آن نقطه صورت می‌گیرد. نتیجه تزریق بوتاکس برای میگرن بین دو تا سه هفته بعد قابل مشاهده خواهد بود.

بیشتر بخوانید: رفع عیوب بینی با استفاده از ژل

تزریق بوتاکس توسط متخصص مغز و اعصاب چگونه انجام می‌شود؟

تزریق بوتاکس توسط پزشک متخصص در زمینه مغز و اعصاب با توجه به هر فرد می‌تواند متفاوت انجام شود و پس از معاینه بالینی، ناحیه تزریق و میزان دوز آن تعیین می‌شود.

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله اشاره نمودیم، امروزه یکی از روش‌های درمانی برای میگرن تزریق بوتاکس است. این اختلال یک سردرد شدید، غیرقابل تحمل غیرقابل پیش بینی، به همراه حالت تهوع، مشکلات بینایی و حملاتی شدید بوده که یک فرد مبتلا به آن به دفعات زیادی از آن رنج می‌برد. گاهی این سردرد ها چنان آزاردهنده و ناراحت کننده هستند که فرد موردنظر با آسیب های شدید و غیرقابل تحمل رو به رو می شود.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.