نکات زیبایی

کلاژن تراپی چیست؟‌چگونه باعث جوانسازی پوست می‌شود؟

کلاژن تراپی یکی از روش درمانی مدرن برای جوان‌سازی پوست و به حداقل رساندن چین و چروک‌های پوستی به حساب می‌آید. این روش برای بهبود جای زخم روی صورت و بدن هم بکار می‌رود. طریقه کار این دستگاه بدین صورت است دستگاهی که به داخل پوست نفوذ کرده، رشته‌های کلاژن قدیمی را می‌شکند و تولید الیاف الاستین را از لایه‌های عمیق درم به سطح تحریک می‌نماید. بنابراین پوستی سفت‌تر و صاف‌تر خواهید داشت‌. لازم به ذکر است که کلاژن تراپی هم روی صورت و هم روی بدن کاربرد دارد.

کلاژن چیست؟

کلاژن فراوان‌ترین پروتئین موجود در بدن بوده که تقریبا ۳۰ درصد از کل پروتئین موجود در بدن، حاصل از کلاژن است. کلاژن ساختار اصلی ساختمان پوست، ماهیچه‌ها، استخوان‌ها، تاندون‌ها، رباط‌‎ها و سایر بافت‌های همبند بدن را تشکیل می‌دهد. در اندام‌ها، رگ‌های خونی و پوشش روده نیز کلاژن رد پای پررنگی دارد. پروتئین‌ها از آمینو اسید ساخته می‌شوند. آمینو اسیدهای سازنده کلاژن، پرولین، گلیسین و هیدروکسی پرولین هستند. این اسیدهای آمینه در یک گروه قرار می‌گیرند تا فیبرهای پروتئینی را در یک ساختار مارپیچ سه‌گانه به وجود آورند. برای ساخت این مارپیچ سه‌گانه، بدن انسان به مقدار لازم ویتامین C، زینک، مس و منگنز نیاز دارد. عملکرد کلاژن در بدن بدین گونه است:

  • کمک به لخته شدن خون
  • ایجاد پوشش محافظ برای اندام‌ها
  • جایگزین کردن سلول‌های جدید با سلول‌های مرده پوست
  • کمک به ایجاد ساختار، استحکام و خاصیت ارتجاعی در پوست
  • کمک به تشکیل فیبروبلاست‌ها در لایه میانی پوست جهت رشد سلول‌های جدید

بیشتر بخوانید: جوانساز جالپرو اچ ام دبلیو

هدف از کلاژن تراپی پوست چیست؟

کم شدن کلاژن در بدن سبب افتادگی پوست و ایجاد چین و چروک می‌شود. هرچه سن فرد افزایش می‌یابد، کلاژن در بدن کاهش می‌یابد؛ یعنی این دو رابطه‌ عکس دارند. انجام کلاژن تراپی یکی از روش های افزایش کلاژن در بدن است. بسیاری از افراد هم ترجیح می‌دهند قرص کلاژن بخورند یا از کرم‌های کلاژن‌ساز استفاده نمایند. هدف از کلاژن تراپی افزایش سطح کلاژن در پوست و جوان‌سازی صورت است. جایگزین مناسب برای کلاژن تراپی، استفاده از قرص یا پودر کلاژن که در داروخانه به فروش می‌رسد.

مزایای کلاژن تراپی پوست

فواید و مزایای کلاژن تراپی چیست؟

جلوگیری از پیری پوست

کلاژن تراپی یکی از راه‌های داشتن پوستی زیبا بدون نیاز به جراحی است. چنانچه یک دوره این درمان را ادامه دهید می‌تواند شاهد کاهش چشمگیر چین و چروک‌های خود باشید. تولید کلاژن که توسط کلاژن تراپی انجام می‌شود سبب سفت شدن پوست خواهد شد.

کلاژن تراپی بدون درد

در کلاژن تراپی نیاز به بی‌حس کردن ناحیه تحت درمان وجود ندارد. در واقع فقط روی لایه بالایی پوست کار می‌شود و هنگامیکه این روش در حال انجام است حسی شبیه به لایه‌بردرای از پوست را احساس خواهید کرد.

کمک به بهبود جای زخم‌ها

جای آکنه روی صورت و بدن، همچنین جای تاول‌های ایجاد شده ناشی از آبله مرغان روی صورت یا بدن باقی می‌ماند. با استفاده از کلاژن تراپی می‌توان جای این نوع زخم‌ها را کمرنگ‌تر کرد یا محو نمود.

آبرسانی به پوست

نخستین باری که کلاژن‌تراپی صورت می‌گیرد متوجه هیدراته شدن پوست خود می‌شوید و احساس صاف‌تر و نرم‌ترشدن پوست خود را تجربه خواهید کرد. این مسئله به این دلیل است که در حین انجام این روش اسید هیالورونیک یا هر نوع ویتامینی را می‌توان وارد پوست کرد. اسید هیالورونیک به طور طبیعی توسط بدن انسان ساخته می‌شود و وظیفه اصلی آن حفظ آب است تا به مرطوب نگه داشته شدن بافت‌های پوست کمک کند. به کمک کلاژن تراپی، اسید هیالورونیک جذب پوست می‌شود، به طور طبیعی آبرسانی کرده و پوست را سالم‌تر و درخشان تر می‌کند. پوستی که هیدراته است، قطعا چین و چروک‌های کمتری در آن نمایان می‌شود.

بیشتر بخوانید: چگونه پوست جوان و درخشانی داشته باشیم؟

چه کسانی نباید کلاژن تراپی انجام دهند؟

  • زخم کلوئیدی یا
  • افرادی که آکنه فعال دارند
  • بیماری‌ها یا اختلالات خونی
  • اگر شیمی‌درمانی یا رادیوتراپی انجام می‌دهید
  • تبخال یا هر نوع عفونت پوستی دیگر مانند زگیل
  • بیماری‌های پوستی مزمن مانند اگزما یا پسوریازیس
  • داروی ضد انعقاد خون یا رقیق کننده مصرف می‌کنید

کلاژن تراپی مو

یکی از موثرترین روش های درمان ریزش مو کلاژن تراپی است البته بر روی افرادی تاثیر گذار است که به تازگی دچار ریزش مو شده اند. در این روش پزشکان متخصص از سرنگ با سوزن بسیار نازک استفاده می‌کنند و به طور مستقیم کلاژن و سایر مواد مورد نیاز برای درمان ریزش مو را به جای جای پوست سر تزریق می‌شود.

کلاژن تراپی پوست

معایب کلاژن تراپی

  • دفع کلاژن اضافه در بدن و باقی نگذاشتن ذخیره برای آینده پوست.
  • ماندگاری کوتاه مدت آن و نیاز به تمدید 3 تا 6 ماهه با توجه به سن.
  • کلاژن تراپی جزو روش های گران مراقبت از پوست به حساب می‌آید. هزینه بالای کلاژن تراپی سبب می‌شود که همه افراد نتوانند از آن استفاده نمایند‌.

کلام پایانی

کلاژن تراپی روشی برای تحریک ساخت کلاژن در پوست به حساب می‌آید که در نتیجه جلوگیری از افتادگی پوست و کمک به بهبود زخم‌ها سبب جوانسازی پوست می‌شود. کلاژن تراپی به افرادی پیشنهاد می‌شود که در پی جوان‌سازی پوست خود هستند اما تمایلی به عمل جراحی لیفت صورت ندارند. امیدواریم مطالب ارائه شده مفید واقع شده باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.