مراقبت و بهداشت

ترتیب صحیح استفاده از محصولات پوستی

پس از بیدار شدن اغلب افراد نخستین کاری که انجام می‌دهند، اجرای روتین‌های مراقبت پوستی است. در واقع همه ما دوست داریم پوستی صاف، سالم و زیبا داشته باشیم. در این میان، روتین مراقبتی دقیقا همان روشی است که رسیدن به این نتیجه را برایمان امکان پذیر می‌کند.
تا مدتی پیش، مراحل روتین مراقبتی به محصولات اندکی اعم از شوینده، تونر و چند مدل لوسیون محدود می‌شد. اما امنون با پیشرفت علم و تکنولوژی، هر روزه شاهد تولید محصولی جدید در این زمینه خواهیم بود. ناگفته نماند که یادگیری ترتیب صحیح مصرف این محصولات نیز بسیار حائز اهمیت است.

چرا رعایت ترتیب صحیح استفاده از محصولات مراقبت پوست اهمیت دارد؟

بنابر سخن متخصصین پوست توجه به ترتیب استفاده از محصولات مراقبت از پوست به شما کمک می‌کند تا از مزایای هر یک از محصولات به طور ویژ‌ه و خاص برخوردار شوید. همچنین در استفاده از محصولات مراقبت پوستی زمان استفاده از آن‌ها نیز بسیار خائز اهمیت است؛ به همین علت توصیه می‌شود به ترتیب و زمان استفاده از محصولات مراقبتی پوست توجه بیشتری داشته باشیم.

ترتیب صحیح استفاده از محصولات مراقبت پوست

  • شوینده

شوینده‌ها در مراحل ابتدایی مراقبت پوستی قرار می‌گیرند. در صورتی که نمی‌توانید پوستتان را با شوینده مناسبی تمیز نمایید، توصیه می‌شود قید دیگر مراحل مراقبت پوستی خود را بزنید. این حرف به عقیده بسیاری از شما ممکن است اغراق آمیز باشد. اما باور کنید به نفع خودتان است که این توصیه را جدی تلقی کنید.
همان طور که می‌دانید پوست ما در طی روز در معرض انواع آلودگی‌ها و آلاینده‌های محیطی قرار می‌گیرد. این ذرات، تا هنگامی که پوستتان را با شوینده مناسبی تمیز نکنید، در منافذ عمقی باقی می‌مانند و به خودی خود از بین نمی‌روند.
تصور کنید محصولات مراقبتی خود را روی پوستی بزنید که منافذ آن توسط آلودگی و سبوم اضافی مسدود شده است. در این شرایط، این محصولات نه تنها تاثیری نخواهند داشت، بلکه پوست را تحریک می‌کنند و عوارضی همچون جوش زیر پوستی، حساسیت، التهاب و لک را بر جای خواهند گذاشت.
حالا با علم بر احتمال بروز این عوارض، توصیه می‌شود شوینده‌ای مناسب و سازگار با پوستتان تهیه نمایید. سپس پیش از هربار اجرای مراحل مراقبتی، پوستتان را به خوبی شست‌وشو دهید و از تمیز شدن آن اطمینان حاصل کنید.

ترتیب صحیح استفاده از محصولات مراقبت پوست

  • تونر

همانطور که می‌دانید تونر، محصول مراقبتی خاصی است که استفاده از آن یکی از الزامات روتین مراقبتی محسوب می‌شود. تونر، محلولی مغذی است که انواع ویتامین‌ها و مواد ضروری مورد نیاز سلول‌ها را در خود دارد. همچنین، تولید و ترشح چربی طبیعی پوست را کنترل می‌نماید و از ایجاد جوش و آکنه جلوگیری می‌کند. تونرها با تنظیم PH طبیعی پوست، تعادل فیزیولوژیک آن را تامین می‌کنند و به حفظ طراوت و شادابی صورتتان کمک چشمگیری می‌نمایند.

  • اسکراب لایه بردار

لایه برداری، یکی از مراحل مهم در روتین پوستی بشمار می‌رود. جهت لایه برداری صورت، می‌توانید از انواع اسکراب‌های خانگی یا آماده استفاده نمایید. این ماسک‌های لایه بردار، اغلب به شکل پیل آف، شنی، رسی موجود هستند.
لایه برداری با استفاده از این دسته محصولات، به پاکسازی عمقی منافذ پوست کمک می‌کند.

سبوم اضافی را از اعماق منافذ خارج کرده و در رفع مشکلاتی مانند جوش‌های سرسیاه و کدری پوست بسیار مثمرثمر خواهد بود. لایه برداری اصولی و آرام پوست، گردش خون را در ناحیه صورت بالا می‌برد و سبب بهبود راندمان تغذیه و خونرسانی سلولی می‌شود.

اما حتما باید به این نکته توجه داشت مدت زمان و تعداد دفعات استفاده از آن‌ها بسیار مهم است. در مجموع، استفاده از لایه بردارها هفته‌ای یک تا دو بار توصیه شده است. درباره لایه بردارهای شنی و رسی که نیاز به ماساژ دارند، نباید بیشتر از 3 تا 5 دقیقه آنها را روی پوستتان بمالید. مراقب باشید که در لایه برداری زیادی روی نکنید. این مرحله همانقدر که می‌تواند مفید و حیاتی باشد، ممکن است باعث آسیب شود.

  • ماسک صورت

پس از تمیز شدن پوست و لایه برداری، پوست صورتتان کاملا آماده پذیرش مواد مغذی و تقویت کننده است. ماسک‌ها، بهترین انتخاب‌های ممکن جهت تقویت پوست محسوب می‌شوند. کاربرد مرتب و مداوم ماسک در طول هفته، قدرت ترمیم و بازسازی سلول‌ها را افزایش می‌دهد.
اما خواص و ویژگی‌های ماسک صورت به همینجا ختم نمی‌شود.

این قسمت از روتین، می‌تواند جنبه درمانی داشته باشد و در رفع مشکلات پوستی اعم از جوش و آکنه، لک، التهاب موثر واقع شود. ماسک صورت، در انواع خانگی و آماده موجود است. شما می‌توانید با توجه به نیاز پوستی و سلیقه خود، هریک از آنها را انتخاب نموده و از خواص بی‌نظیر آن‌ها بهره مند شوید.

بیشتر بخوانید: معرفی انواع ماسک صورت در منزل

  • سرم پوست

سرم، یکی از مدرن‌ترین محصولات در زمینه مراقبت پوستی است. اغلب سرم‌ها، فرمولاسیون مبتنی بر آب و بافت بسیار سبکی دارند. این ویژگی، سرعت و قدرت جذب آن‌ها را بالا می‌برد. به همین علت نیز، کارایی کم‌نظیر و بسیار فوق‌العاده از خود نشان می‌دهند. نکته مهم دیگر این است که سرم‌ها با اهداف تقویتی و درمانی تولید می‌شوند.

به همین دلیل، مهم است که محصول مناسبی را از بین گزینه‌های پیش رو برگزینید. برای این کار، نخست جنس پوستتان را به خوبی بررسی نمایید و نواقص و مشکلات آن را درنظر بگیرید. حتی در صورت لزوم می‌توانید با مراجعه به پزشک متخصص، از او بخواهید پوستتان را معاینه نماید و سرم مناسبی را برای پوست شما پیشنهاد دهد.

  • مرطوب کننده

اکنون نوبت آن رسیده است که تمام محصولات تقویتی و درمانی که تا به حال استفاده کرده‌اید را در منافذ پوستی خود حبس کنید تا عملکردشان را به پایان برسانند. جهت این کار، توصیه ما این است که به سراغ مرطوب کننده بروید. مرطوب کننده‌ها اغلب بافت قوام دار و خامه‌ای دارند و لایه‌ای محافظ روی پوست ایجاد می‌کنند.
آنها سد لیپیدی پوست را تقویت می‌نمایند و قدرت دفاعی را بالا می‌برند. به همین دلیل است که پزشکان مرطوب کننده‌ها را به نوعی سپر دفاعی پوست تشبیه می‌کنند و استفاده از آن را الزامی می‌دانند.

ترتیب صحیح استفاده از محصولات مراقبت پوست

  • کرم دور چشم

همانطور که می‌دانید پوست دور چشم، حساس‌ترین بخش صورت محسوب می‌شود و اغلب تحت تاثیر عوامل بیرونی و درونی قرار می‌گیرد. به همین دلیل است که نخستین چروک‌های صورت به طور معمول در نواحی دور چشم مشاهده می‌شود. با این اوصاف مراقبت از پوست دور چشم، بسیار حائز اهمیت است. لازم است به صورت روزانه، بخشی از تایم مراقبتی خود را به پوست حساس این ناحیه اختصاص دهید.
اما نکته بسیار مهم در مورد مراقبت از پوست دور چشم، انتخاب محصول مناسب است. انواع محصولات مراقبتی این دسته، در انواع کرم، لوسیون، سرم، ژل و … به بازار عرضه شده است. شما میتوانید با توجه به جنس پوست و مشکلات خود از انواع این محصولات استفاده نمایید.

  • کرم ضد آفتاب

ضد آفتاب‌ها، در آخرین مرحله از روتین پوستی روزانه جای دارند. فرقی نمی‌کند هوا ابری و بارانی است یا شما قرار است از خانه خودتان خارج شوید یا خیر در هرصورت، نور آفتاب و اشعه ماورا بنفش ساطع شده از آن، در طول روز با پوستتان برخورد می‌کند. اشعه‌های UVA/UVB آفتاب، از قدرت نفوذ بسیار بالایی برخوردار است و عمیق‌ترین لایه‌های پوستی را تحت تاثیر قرار می‌دهند. برخورد این اشعه‌ها، تولید رادیکال آزاد سلولی و واکنش‌های اکسیدانت را بالا می‌برد.

در نتیجه، سبب افزایش سرعت پیری پوست می‌شوند و عوارضی همچون چین و چروک، لک و هایپرپیگمنتیشن پوستی به همراه دارند. اما ضد آفتاب‌ها با قدرت فوق‌العاده خود، می‌توانند از وقوع تمام این اتفاقات پیشگیری نمایند. انواع مختلف ضد آفتاب‌ها، نفوذ اشعه‌های ماورا بنفش را محدود می‌کنند و از پوستتان در برابر آنها مراقبت می‌نمایند. ضد آفتاب در انواع لوسیون، اسپری، رولی موجود بوده و در بازار عرضه می‌شوند.

سخن پایانی

استفاده از روتین پوستی جهت مراقبت از پوست و حفظ سلامت آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ اما مسئله مهم در این بین انتخاب زمان مناسب و ترتیب محصولات مراقبتی از پوست به طور دقیق و صحیح است. اولویت بندی و توجه به ترتیب استفاده از محصولات پوستی کمک می‌کند تا تاثیرگذاری آن‌ها روی پوست بیشتر باشد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.