مراقبت و بهداشت, نکات زیبایی

حفظ سلامت پوست در برابر آفتاب

حفظ سلامت پوست در مقابل نور خورشید تنها به روش های ساده مراقبت از آن کفایت نمی‌کند. بلکه ممکن است با در نظر داشتن شرایط نیاز داشته باشید در سفر، کوهنوردی، سیاحتی و تفریحی و گردش با دانستن نکاتی از پوست خود در مقابل نور آفتاب حفاظت کنید. در این مقاله قصد داریم به بررسی نکاتی در این باره بپردازیم.

مراقبت از پوست در برابر نور آفتاب

نور خورشید برای پوست فوایدی بسیار دارد اما باید این نکته را نیز مدنظر داشت که نور خورشید می‌تواند در عین حال اثرات مضری نیز به همراه داشته باشد. بروز بسیاری از سرطان های پوستی، معلول تاثیرات طولانی مدت همین نور آفتاب است. نور خورشید قادر است پیری زودرس پوست، بروز لک و تشدید بسیاری از بیماری ها را به وجود آورد. در نتیجه مراقبت از پوست دربرابر نور آفتاب یکی از اقدامات اساسی در مراقبت های اولیه پوست محسوب می‌شود. یکی از راه های محافظت از نور آفتاب استفاده از کرم های ضد آفتاب است.

محافظت از پوست در مقابل نور خورشید

گرچه ویتامین ‌D برای بدن یکی از ویتامین‌های ضروری محسوب می‌شود، اما در صورت قرار گرفتن طولانی مدت در برابر نور آفتاب سبب مشکلات مختلفی از جمله کک و مک و سرطان‌های پوستی می‌شود. درنتیجه در هر هرگاه به خارج از منزل می‌روید در صورتی که زیاد مقابل نور آفتاب خواهید ایستاد می‌بایست از صورت و پوست خود در مقابل اشعه‌های مضر آن حفاظت کنید.

هنگامیکه به سفر می‌روید وقت زیاد برای ثابت ماندن در یک محیط سرپوشیده را ندارید و برای گردش و تفریح یا کوه نوردی به دل طبیعت و بیرون از شهر سر خواهید زد. درنهایت به علت قرار گرفتن در معرض نور خورشید، لازم است از پوست خود به روشی ساده اما مطمئن محافظت کنید.

محافظت از پوست در مقابل نور خورشید

در کنار دریا، استخر در روز آفتابی یکی دیگر از موقعیت‌هایی است که می‌بایست از پوست در برابر نور خورشید محافظت نمود. اشعه‌ی ماوراء بنفش (UV) یکی از مضرات نور خورشید بر پوست می‌باشد. اگر به استخر یا کنار دریا یا جایی که به‌طور مداوم با انعکاس نور در روی آب یا زمین یا شن یا ماسه در تماس خواهید بپد، آفتاب سوختگی به دلیل انعکاس (UV) مضاعف می‌شود.

همه اشعه‌های مضر با سه طول موج UVB، UVA و UVC روی زمین می‌تابد. اما میبایست تنها به محافظت از دو اشعه UVA و UVB بپردازیم. این دو اشعه یکی از دلایل بسیار مهم در آفتاب سوختگی محسوب می‌شود که به علت تخریب ساختار سلولی پوست احتمال دارد تا دو سال اثر آن روی پوست پایدار باشد.

بیشتر بخوانید: کلاژن تراپی چیست؟‌چگونه باعث جوانسازی پوست می‌شود؟

استفاده از کرم‌های ضد آفتاب در گردش ساحلی و استخر

اگر بر این باورید که استفاده از کرم آفتاب برای محافظت از پوست شما در مقابل آفتاب هنگام قدم زدن در ساحل و کنار استخر کفایت می‌کند، سخت در اشتباهید. در کنار دریا، ساحل یا استخرها همیشه نیمکت و تخت شوهای سایبان دار وجود دارد. حتی می‌توانید با استفاده از انواع سایه بان‌های معمولی این امکان را فراهم کنید تا از پوست خود در برابر آسیب نور خورشید محافظت نمایید‌.

حتی با وجود کرم ضد آفتاب جلوی نور خورشید کمتر قرار گیرید. علاوه بر نور خورشید اشعه‌های ماورای بنفش از طریق زمین نیز به پوست می‌تابد و خطر پذیری آن را دو چندان می‌کند. با توجه به عرق کردن و مرطوب بودن هوا کرم آفتاب خیلی زود استحکام خود را از دست خواهد داد.

از مضرات نور آفتاب زیاد برای پوست می‌توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • اگزما
  • حساسیت پوستی
  • آفتاب سوختگی شدید
  • چروک و پیری شدن پوست
  • ابتلا به سرطان‌های مختلف پوستی

اعداد SPF کرم ضد آفتاب نشانه چیست

اعداد SPF کرم ضد آفتاب نشانه چیست؟

از کرم های دارای SPF (Sun Protection Factor) مناسب استفاده نمایید. برای اینکه بدانیم کرم‌ها تا چند درصد قادرند از پوست محافظت کنند می‌توان با انجام یک فرمول ساده میزان تاثیر آن را بر روی پوست اندازه گرفت:

عدد نوشته شده جلوی SPF را به عدد 100 ضرب کنید. سپس از نتیجه به دست آمده 100 عدد کم کنید. عدد باقی مانده نشان دهنده درصد حفاظت آن از پوست شما است. به عنوان مثال کرمی با SPF 25 تا 90 درصد می‌تواند از پوست شما در برابر آفتاب محافظت کند. کرم های SPF 50 تا 70 برای افرادی است که حساسیت پوستی دارند. لذا مراقب باشید اگر پوست حساسی ندارید سراغ این اعداد نروید.

بیشتر بخوانید: از بین بردن تیرگی‌های پوست

اقدامات مهم قبل از شنا و رفتن به کنار دریا

  1. پیش از ساعت 10 صبح یا بعد از ساعت 3 ظهر برای حمام آفتاب و تفریح به ساحل بروید.
  2. کلاه لبه دار نسبت به شال و روسری بهترین محافظ پوست صورت در مقابل نور آفتاب است.
  3. برای شنا کردن از مناطقی استفاده کنید که دارای آب سالم هستند و مکان‌های خوبی برای قرار گرفتن در زیر سایه و سایه بان مناسب دارند.
  4. بلافاصله پس از شست و شو پوست بدن، لباس تمیز بپوشید. لباس‌های زیر نخی و بدون حساسیت مناسبترین گزینه برای جلوگیری از مشکلات پوستی است.
  5. 20 تا 30 دقیقه قبل از شنا و رفتن به کنار دریا کرم ضد آفتاب بزنید. این مدت فرصت کافی برای پوست است تا با جذب کرم سلول‌های پوستی را در برابر نور خورشید حفظ نماید.
  6. به دلیل شرایط زیست محیطی آلودگی‌های بسیاری در آب دریا وجود دارد. لذا حتما از شستشو با آب سالم برای تمیز کردن پوست خود استفاده کنید و اجازه ندهید بعد از شنا آب دریا روی پوست بماند و خشک شود.
  7. توصیه می‌شود به مدت طولانی در آب نمانید. میکروب و قارچ‌های موجود آب دریا در نواحی پوست آلات تناسلی بیشتر در معرض خطر خواهد بود و امکان ابتلا به درماتیت و خارش پوستی بیشتر می‌باشد.
  8. کرم‌های ضد آفتاب را بعد از شنا و خیس شدن به طور مداوم ترمیم و از نو روی پوست خود بعد از تمیز کردن بمالید. به ویژه بعد از شنا حتما از آب تمیز برای دوش استفاده نمایید. سپس هر یک ساعت یک ساعت کرم آفتاب را تمدید کنید.

حفظ سلامت پوست در برابر آفتاب

چگونه از پوست خود در کویر و بیابان محافظت کنیم؟

  • بزرگترین مشکل مناطق کویری با وجود زیبایی بی‌نظیر آن نداشتن رطوبت و خشک بودن هوا همراه با آفتاب تند است. در این مناطق برای حفاظت از پوست می‌بایست نسبت به دیگر مواقع دقت بالایی داشته باشید.
  • اگر پوست حساس و خشکی دارید لازم است از سفر و حضور در مناطق کویری در روش نگهداری پوست خود دقت بالا داشته باشید. در مناطق کویری و خشک پوست بیشتر در معرض آسیب قرار می‌گیرد.
  • چروک شدن و پیری پوست مرتبط به کمبود آب پوست است. حتی خشک شدن و شکننده شدن پوست نیز به علت نبود آب در پوست می‌باشد. در نتیجه حتما از محافظت کننده‌هایی استفاده کنید که دوام بالا در مقابل آفتاب و تبخیر شدن آب دارا باشند.
  • محصولات بهداشتی گوناگونی جهت آبرسانی، مرطوب کنندگی و لایه برداری برای مناطق کویری و خشک تولید شده‌اند. اما همه آن‌ها مناسب پوست شما نیست، درنتیجه دقت کنید از کرم‎‌های با کیفیت خوب استفاده نمایید. لایه برداری در صورت حضور طولانی مدت در مناطق کویری بسیار توصیه می‌شود.
  • مرطوب کننده‌ها در تمام اوقات، لازم است روی پوست استفاده شود. بخصوص در شب که به دلیل فعالیت بدنی آب بدن بخار می‌شود لازم است حتما پوست را مرطوب نگهدارید.

سخن پایانی

پوست خوب جز اساسی زیبایی محسوب می‌شود. اگرچه ژنتیک مهمترین عامل موثر بر سلامت پوست است، اما عوامل دیگری همانند تغذیه، استرس، سیگار و نور آفتاب نیز نقش به سزایی در این موضوع دارند. همه افراد در پی داشتن پوست زیبا و شاداب هستند. در این مقاله به بررسی نکاتی برای محافظت از پوست در برابر نور خورشید پرداختیم‌. امیدواریم مطالب ارائه شده مفید واقع شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.