دانستنی ها

علت سفیدی مو‌ در جوانی چیست؟

همیشه موهای سفید به عنوان یکی از ویژگی‌های پیری محسوب می‌شود، اما تار‌های موی بی رنگ می‌توانند در هر سنی ظاهر شوند. با بالا رفتن سن، رنگ و جنس موها دچار تغییر می‌شوند به طوریکه افرادی که در جوانی مو‌هایی به رنگ سیاه، قهوه‌ای یا بلوند دارند، با بالا رفتن سن آنها ممکن است مو‌هایشان رنگ اصلی خود را از دست داده و به رنگ خاکستری یا سفید تغییر رنگ پیدا کند. هرچه سن بالاتر می‌رود مو‌ها به مرور رنگ‌دانه‌های خود را از دست داده و سفید می‌شوند اما سفیدی زودرس مو‌ها در جوانی برای جوانان خوشایند به نظر نمی‌رسد.

سفید شدن موها در جوانی

هرچه به دوران میانسالی نزدیک می‌شویم، موها نیز به طور طبیعى سفید می‌شوند. اما این اتفاق هنگامى که فرد هنوز در دوران جوانى است، بسیار حائز اهمیت می شود. با مرور زمان مو‌ها به تدریج نازک، کم پشت و به رنگ خاکسترى یا سفید تغییر میابند. در پوست فولیکول هایى وجود دارند، این سلول ها همچون کیسه هاى کوچکى هستند که داراى سلول هاى تولید کننده رنگدانه به نام ملانین هستند. در واقع، عامل اصلى رنگ مو همین سلول‌هاى کوچک هستند. هنگامیکه سن بالا می‌رود فولیکول‌ها توانایی‌ خود را از دست می‌دهند و درنتیجه شاهد موهای خاکستری و سفید خواهیم بود.

بهترین سن برای تزریق بوتاکس

دلایل سفیدی مو در سنین جوانی

ژنتیک

از مهمترین عامل در تعیین سفیدی مو می‌توان له ژنتیک اشاره نمود. متاسفانه این موضوع در برخی خانواده ها حتی قبل از سن ۲۰ سالگی هم ممکن است ظاهر شود.

کمبود ملانین در بدن

یکی دیگر از دلایل سفیدی مو کمبود ملانین است. در بسیاری موارد کمبود ملانین عامل اصلی سفید شدن مو به حساب می‌آید که البته تولید ملانین بستگی به تغذیه و مصرف مکمل‌های پروتئینی دارد.

اختلالات پزشکی

بعضی از اختلالات پزشکی می‌توانند سبب کمبود رنگدانه در مو‌های افراد شوند. این اختلالات می‌توانند حاصل کمبود ویتامین B ۱۲ و یا مشکلات غده‌ تیروئید و غده‌ هیپوفیز باشند.

هورمون‌ها

هورمون‌ بدن نقش بسزایی در رنگدانه‌ موی سر دارند. به طوریکه عدم تعادل هورمون‌ها از دلایل اصلی پیدایش موهای سفید در جوانی بشمار می‌آید.

استرس

فشار و استرس ناشی از کار،درس و مشکلات زندگی روزمره از دلایل عمده‌ سفید شدن بی موقع مو‌ها هستند که البته مصرف الکل و استفاده از غذاهای فرآوری شده نیز در این راستا تاثیر چشمگیری دارد.

مواد شیمیایی

استفاده از شامپو‌های شیمیایی، صابون‌ها، رنگ مو در به وجود آمدن موهای سفید و خاکستری تاثیرات بسزایی دارند.

عوامل بیرونی

عوامل خارجی همانند آب و هوا، آلودگی و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خاص ممکن است از علل سفید شدن و تغییر در رنگ موها باشند.

علت سفیدی موها در جوانی

آیا مى توان از سفید شدن مو جلوگیرى کرد؟

مى توان با دوری از شرایط استرس زا و یا ترک سیگار از روند افزایشى سفید شدن مو در سنین جوانی جلوگیرى نمود. اما اگر عامل اصلی سفیدی موها مرتبط با ژنتیک فرد باشد، هیچ راهکارى براى جلوگیرى از آن وجود نخواهد داشت. در صورتى که بیمارى زمینه اى سبب آن باشد، ممکن است با درمان بیمارى، رنگدانه ها برگردند و رنگ موى شما نیز به حالت اولیه خود بازگردد. حال اگر تیروئید باعث سفیدى مو شده است، پس از درمان این غده، رنگدانه مجدداً تولید می‌شوند. مصرف مکمل هاى ویتامین B-۱۲ نیز در صورتى که سفیدى مو نتیجه کمبود این ویتامین باشد، مى تواند سلامت فولیکول هاى مو را به‌طور مجدد تامین کند.

بیشتر بخوانید: تفاوت ژل و بوتاکس در چیست؟

پیشگیری از سفیدی مو در نوجوانی

کاهش استرس

استرس یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در ریزش مو سفید شدن موها به حساب می‌آید. متاسفانه امروزه استرس یکی از اجزای جدانشدنی زندگی محسوب می‌شود.

کاهش مصرف کافئین

بررسی ها نشان می دهند احتمال دارد مصرف زیاد قهوه هم با سفید شدن زودهنگام موها در ارتباط باشد، درنتیجه اگر در طول روز مقدار زیادی نوشیدنی های کافئین دار مصرف می‌کنید، توصیه می‌شود میزان مصرف آنها را کاهش دهید.

دوری مواد مخدر

سیگار کشیدن یکی از بدترین و ناسالم ترین عادات روزانه برخی افراد برای سبک زندگی است. سیگار کشیدن مراحل پیری را برای بدن ازجمله موها سریعتر می‌کند، درنتیجه اولین کاری که برای کند کردن سفید شدن موهایتان انجام می‌دهید، ترک سیگار باشد. به جز سیگار دیگر مواد مخدر هم می‌توانند خطر ساز باشند و سفیدی موها را تشدید کنند.

رژیم غذایی سالم

برنامه‌ ریزی برای تغذیه و برنامه غذایی سالم و مملو از ویتامین‌های گروه B به خصوص B۱۲ از سفید شدن مو‌ها جلوگیری می‌کند و روند آن را کاهش می‌دهد. همچنین مصرف شیر و لبنیات و تخم مرغ نیز از سفید شدن مو‌ها پیشگیری می‌کند. کمبود ویتامین‌های گروه b می‌تواند سبب سفید شدن زودرس مو‌ها شود. میبایست غذا‌هایی مملو از این ویتامین‌ها مانند نان‌های غلات کامل، موز، تخم‌مرغ، لبنیات، مرغ، گوشت و سبزیجات برگ سبز در برنامه تغذیه ای روزانه گنجانده شود.

خواب کافی

داشتن خواب کافی نه تنها به سلامت عمومی بدن شما کمک می کند، بلکه موهایتان را از سفید و خاکستری شدن حفظ می‌کند. وقتی به اندازه کافی می خوابید و در شبانه روز حداقل ۷ یا ۸ ساعت خواب پیوسته دارید، استرس شما در طول روز کم شده و دذ نهایت موهای سفید دیرتر خود را نشان می‌دهند.

استفاده از شامپوهای ملایم

یکی از راه‌های جلوگیری از سفیدی مو، استفاده از شامپوهای ملایم و ارگانیک است. مواد شیمیایی در شامپو و نرم‌کننده‌ها علاوه بر تأثیر روی رنگ‌دانه‌ها باعث ریزش مو نیز می‌شوند.

چرب کردن مو

در برخی موارد خشکی مو سبب سفید شدن موها می‌شود؛ زیرا رطوبت مو از بین می‌رود. برای رفع سفیدی موهایتان را به‌طور منظم چرب کنید تا بهبود وضعیت مو را به‌طور واضح ببینید. از روغن های معطر دوری کنید؛ چرا که روغن‌های حاوی عطر معمولاً دارای مواد شیمیایی قوی هستند. هر چه روغن طبیعی‌تر باشد نتایج بهتر و عوارض جانبی مانند سفیدی مو کمتر خواهد بود.

دلایل سفیدی مو در سنین جوانی

آیا ممکن است مو‌های سفید دوباره سیاه شوند؟

در صورت تشخیص و درمان مناسب، روند سفید شدن تار‌های مو را می‌توان معکوس کرد اما اگر این موضوع اختلال ژنتیکی باشد، بعید است که این روند معکوس شود، با این حال، می‌توان با یک رژیم متعادل و یک برنامه‌ی مناسب از مو مراقبت کرد. البته ناگفته نماند که می‌توان روند سفید شدن موها را کاهش داد اما نمی‌توان از بروز آن‌ها جلوگیری کرد.

سخن پایانی

اگرچه سفید شدن مو پدیده اى است که ما را یاد دوران پیرى مى اندازد؛ اما این رویداد مى تواند در هر سنى پدیدار شود. نوجوانان زیادى هستند که متوجه تارهاى سفید موى خود مى شوند و ممکن است این امر برای آنان آزاردهنده باشد. عوامل تغذیه‌ای و هورمونی مانند استرس می‌تواند روی رنگ مو اثرگذار باشند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.