مراقبت و بهداشت

علت قرمزی پوست و روش درمان آن

قرمز شدن پوست می‌تواند به دلایل مختلفی همچون سوختگی، واکنش‌های آلرژیک یا عفونت بروز کند. اما در صورتی که قرمزی پوست ‌بعد از چند روز از بین نرفت یا تشدید شد، حتما با پزشک‌ متخصص مشورت نمایید. در این مقاله به چندین علل بروز آن اشاره خواهیم نمود.

علت قرمزی پوست چیست؟

نخستین قدم کشف علت به وجود آمدن مشکل مورد نظر است. در حقیقت در مشکلات مرتبط با پوست اهمیت و ضرورت بسیار بیشتری وجود دارد و تا هنگامی که علت اصلی مشکل زیبایی و سلامت شما کشف نشو‌د هرگونه تلاش برای رفع آن ممکن است نتیجه‌ای به همراه نداشته باشد و حتی سبب تشدید این مشکل شود.

پزشکان متخصص در این زمینه معتقدند بیشتر افرادی که به قرمزی پوست مبتلا هستند از حساس بودن پوست خود نیز شکایت دارند واین به معنای آن است که این افراد با درجات خاصی از رزاسه یا اگزما درگیر هستند.

بیشتر بخوانید: دلیل مرطوب‌ نگه داشتن پوست صورت

علائم قرمزی پوست

  • مشخص بودن رگ‌های عنکبوتی و کوچک روی گونه و بینی
  • قرمز شدن چشم‌ها، آب آمدن از آنها و تحریک‌شدن این ناحیه
  • قرمزی پوست صورت در ناحیه‌ی گونه‌ها و روی استخوان بینی
  • تخریب پوست، ناصافی پوست و ضخیم شدن پوست به‌ویژه در ناحیه‌ی بینی
  • زبری، برآمدگی و جوش روی پوست به‌همراه احساس ناخوشایند سوختگی و گزیدگی

سرخک

این عارضه نوعی از عفونت بوده که در کودکان ظاهر می‌شود. خارش در این بیماری ویروسی از سر آغاز می‌شود و به سایر نقاط بدن منتقل می‌شود. این بیماری می‌تواند از طریق صحتب کردن، سرفه و عطسه‌ به دیگران انتقال یابد. پس از معاشرت با فرد مبتلا میبایست حداکثر تا ۷۲ ساعت به پزشک مراجعه نمود. نوزادان نیز پس از قرار گرفتن در معرض این ویروس باید واکسن تزریق کنند. اگر این کار صورت نگیرد، بیماری به‌آسانی به بدن دیگران نیز منتقل می‌شود. البته سرخک نیز بیماری متداولی نیست اما جهت درمان باید به پزشک عمومی مراجعه شود.

علل قرمزی پوست

لوپوس

در این نوع بیماری سیستم خود ایمنی به‌ غلط به بافت‌ها و سلول‌های خودی بدن حمله می‌کند. این حمله سبب می‌شود به رگ‌های خونی، مفاصل، بافت‌ها و سایر ارگان‌ها آسیب وارد شود. جهت تشخیص این بیماری میبایست حتما فرد مورد نظر توسط پزشک معاینه شود. هیچ گونه آزمایش خاصی برای تشخیص وجود نداشته و گاهی هفته‌ها و ماه‌ها شناسایی این مشکل زمان می‌برد. درمان قطعی برای لوپوس هم وجود ندارد، اما می‌توان با دارو درمانی و تغییر سبک زندگی، آن را کنترل نمود. از علائم آن می‌توان به خستگی، درد مفاصل، اضطراب، حالت تهوع و خلق افسرده اشاره نمود.

سلولیت

سلولیت صورت نوعی عفونت پوستی محسوب می‌شود که از بخش‌های دیگر بدن اعم از دهان یا سینوس‌ها منشا گرفته و توسط آنتی‌بیوتیک‌‌ درمان می‌شود. از علائم سلولیت می‌توان به درد، قرمزی پوست، گرما و التهاب در ناحیه‌ی عفونی اشاره نمود. جهت پیشگیری از پخش عفونت میبایست به پزشک مراجعه کرد تا مصرف آنتی‌بیوتیک را تجویز نماید.

خارش پوستی نامشخص

همانطور که می‌دانید، پوست متورم و آزرده دچار خارش می‌شود. بعضا خارش پوست عادی برشمرده می‌شود و در برخی موارد نیز اینمشکل توجیه خاصی ندار‌د و نمی‌توان برای آن علتی پیشنهاد نمود. برای مثال، قرمز شدن پوست بازو در اثر ترشح مواد شیمیایی ازماست ‌سل‌ها در این ناحیه سبب به وجود آمدن قرمزی می‌شود. البته چنین نوعی از قرمز شدن پوست کاملا طبیعی است. در این مواقع نیازی به پیگیری موضوع نیست؛ مگر اینکه قرمزی تشدید شود باید به پزشک‌ مراجعه نمود.

آکنه روزاسه

آکنه عارضه‌ای طولانی ‌مدت است که می‌تواند پوست و گاهی چشم‌ها را مبتلا کند. این مشکل سبب به وجود آمدن جوش و قرمزی می‌شود و در زنان و کسانی که پوست رنگ ‌پریده و بیش‌ازحد سفید دارند، بیشتر مشاهده می‌شود. اغلب آکنه روزاسه افراد میان‌سال و مسن رادرگیر می‌کند. جهت درمان این مشکل باید به پزشک مراجعه نمود؛ چرا که آزمایش مشخصی نیز برای تشخیص آن وجود ندارد اما ژل بریمونیدین، لیزردرمانی و حتی آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند از شدت علائم آن کم کنند.

درمان قرمزی پوست صورت چگونه است؟

  1. پیگیری محرک‌های حساسیت‌زا نیز درمان قرمزی پوست صورت کمک کننده خواهد بود.
  2. لیزر درمانی هم به ازبین‌رفتن قرمزی و رگ‌هایی که روی صورت نمایان هستند، کمک می‌کند.
  3. هنگامیکه پوست دچار برافروختگی می‌شود، باید سریعا این مشکل را بررسی نمود و تا قرمزی شدت پیدا نکرده است، این مشکل را رفع کرد.
  4. سریعا پس از مشاهده‌ی علائم بررسی شده، به پزشک متخصص مراجعه نمایید. هر چه زودتر مشکل را پیگیری نمایید، درمان آن آسان‌ترخواهد بود.
  5. هر گونه قرمزی پوست صورت در نواحی چشم که به‌ شکل سوختگی و آزردگی پوستی ایجاد می‌شود، باید به سرعت درمان شود؛ چرا که غفلت می‌تواند بر بینایی فرد مبتلا اثر منفی داشته باشد.

کاهش التهاب و قرمزی پوست

کاهش التهاب با درمانی خانگی

قرمزی و التهاب پوست می‌تواند به‌دلیل خشکی بیش‌ازحد یا تحریک عاملی حساسیت‌زا و آکنه بروز کند. عسل دارای خواص طبیعی ضدالتهاب می‌باشد. بنابراین با استفاده از ماسک عسل می‌توان از التهاب پوست کم‌ کرد. نخست میبایست صورت خود را با آب گرم بشویید، سپس ماسک عسل را به‌مدت ۳۰ دقیقه روی نقاط قرمز پوست خود بگذارید و در نظر داشته باشید، درصورتی‌که قرمزی پوست شما ناشی از آفتاب ‌سوختگی است، نباید از این ماسک استفاده نمود.

بلغور جوی دوسر نیز دارای خاصیت ضدالتهابی است. مصرف این ماده برای شستن پوست نه‌تنها به رفع خشکی بلکه به رفع التهابناشی از قرمزی پوست هم کمک چشمگیری می‌کند. در صورتی که احساس می‌کنید که پوست شما به‌خاطر خشکی بیش‌ازحد قرمز می‌شود، از ماسک آلوئه‌ورا برای مرطوب ‌سازی آن استفاده نمایید.

جهت کم کردن قرمزی ناشی از آفتاب‌سوختگی هم می‌توان از ترکیب آلوئه‌ورا، سرکه‌ی سفید و سرکه‌ سیب کمک‌‌ گرفتروغن نارگیل می‌تواند به درمان قرمزی ناشی از سوختگی آفتاب کمک شایانی نماید؛ چرا که دارای خواص آنتی‌اکسیدانی است. به‌نظر‌ می‌آید که روغن نارگیل به پوست و ساختار سلول‌های مرتبط با بافت پوستی نفوذ می‌کند و از تخریب بیشتر پوستی پیشگیری می‌نمایدتوصیه می‌شود همیشه برای پوست خود از ضدآفتاب استفاده کنید. همچنین پوست خود را همیشه تمیز نگه دارید و آن را با آب خنک وپاک ‌کننده‌های ملایم شست و شو‌‌ دهید.

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله اشاره نمودیم، قرمزی پوست صورت مشکلی است که بسیاری از افراد آن را تجربه کرده‌اند و می‌تواند علل مختلفی بروز نماید. جهت درمان آن میبایست علت آن را جستوجو کرد. در این مقاله راهکارهای مختلفی در این زمینه ارائه نمودیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.