مراقبت و بهداشت, نکات زیبایی

مراقبت‌های بعد از تزریق ژل لب

انجام تزریق ژل لب، سبب به وجود آمدن ظاهری پر حجم و جذاب‌تر در لب‌ها می‌شود. ژل لب موادی است که به داخل پوست وارد شده و به عنوان روش کم‌تهاجمی و مقرون به صرفه شناخته شده است. این تزریق نیازی به بی‌هوشی نداشته و دوره‌ی نقاهت کوتاهی دارد و با رعایت مراقبت‌های بعد از تزریق ژل لب می‌توان نتایج ماندگاری را بدست آورید.

در سال‌های اخیر عمل‌های زیبایی به سرعت محبوب شدند و به مرور تعداد مراجعه کنندگان برای تزریق ژل افزوده شد. میبایست برای رسیدن به نتیجه دلخواه و ماندگاری بلند مدت در افرادی که تزریق ژل در نواحی مختلف صورت خود انجام داده‌اند، در مورد مراقبت‌های بعد از تزریق ژل لب اطلاعات کافی کسب کرده باشند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید: شبه بوتاکس چیست؟

تزریق ژل لب چگونه انجام می‌شود؟

پزشک متخصص برای انجام تزریق ژل، ابتدا با بی حسی موضعی لب‌ها را بی حس کرده و پس از آن با استریل کردن آن عمل تزریق را با سرنگ مخصوص که بسیار ظریف و نازک است، صورت می‌گیرد. متخصص تزریق ژل میبایست با دقت بالا و زاویه درست ژل را به لب تزریق نماید.

مراقبت‌های بعد از تزریق ژل لب

توصیه‌های بعد از تزریق ژل

  1. ناحیه تزریق شده را تا حد امکان بی‌حرکت نگه دارید. درصورتیکه در سطح پوست برآمدگی وجود داشت، می‌توانید آن منطقه را ماساژ دهید. با توجه به نوع ژل استفاده شده برای زیباجو، ممکن است احساس شود که پوست کمی سفت شده است. به طور معمول با گذشت یکی دو هفته این احساس برطرف شده و پوست دوباره نرم خواهد شد.
  2. فرد نباید بلافاصله بعد از تزریق ژل به نواحی صورت خود را آرایش و اصلاح کند. له طور معمول بعد از گذشت ۱ هفته به افراد اجازه آرایش و اصلاح صورت داده می شود. گرچه بعد از تزریق ژل سایر نواحی را می‌توانید آرایش کنید یا از کرم‌های ضد آفتاب استفاده نمایید.
  3. توصیه می‌شود حتما از شوینده های ملایم برای شستشوی ناحیه تزریق استفاده نمایید. برای پیشگیری از عفونت می‌بایست ناحیه تزریق تمیز و خشک نگه داشته شود. جهت شستن ناحیه تزریق باید از شوینده های ملایم مخصوص پوست مصرف شود تا التهابات و تحریکات پوستی به میزان زیادی کاهش یابد. برخی از شوینده ها ممکن است باعث تحریک پوست و ایجاد التهاب شوند.
  4. گرم و سرد شدن شدید محل تزریق اثرات درمانی را کم می‌کند. پیش از رفع عوارضی همچون قرمزی، تورم و کبودی، نباید محل درمان گرم شود. درنتیجه باید از آفتاب گرفتن، سولاریوم، رفتن به سونا، جکوزی و حمام گرفتن اجتناب شود. سرمای شدید نیز اثرات درمانی را کم کرده و عوارض را تشدید می‌کند. درنهایت فعالیت هایی از قبیل اسکی، برف بازی، پاتیناژ و شنا در آب سرد غیرمجاز است.
  5. پیشنهاد می‌شود حتما ورزش و فعالیت های فیزیکی سنگین انجام ندهید. به طور معمول افرادی که اقدام به تزریق ژل می‌کنند، بعد از اتمام درمان از کلینیک مرخص می شوند و از روز بعد، به فعالیت های روزمره خود می پردازند. با این حال انجام ورزش و فعالیت های فیزیکی سنگین به مدت ۲ هفته ممنوع است؛ چرا که انجام این نوع از فعالیت‌ها سبب افزایش شدت کبودی و تورم می شود.
  6. پس از تزریق ژل به نواحی خاص مانند تزریق ژل به لب، باسن یا سینه، برای توزیع یکنواخت ژل در ناحیه موردنظر، پیشگیری از تجمع خون مردگی و گوله شدن ژل، پزشک انجام ماساژهای خاصی را پیشنهاد می‌دهد. میبایست بیمار نسبت به انجام این ماساژها توجه داشته باشد و آن ها را طبق گفته پزشک متخصص رعایت کند.
  7. مصرف سیگار و انواع دخانیات می‌تواند خطر ابتلا به عفونت را بیشتر کند؛ درنتیجه توصیه می‌شود بلافاصله پس از تزریق ژل لب سیگار نکشید. همچنین بهتر است از همنشینی با افرادیکه سیگار می کشند دوری کنید.
  8. پس از تزریق ژل لب روی صورت خود نخوابید. اگر ژل به بخش های مختلف صورت تزریق شده است، افراد باید توجه داشته باشند که در چند روز اول بعد از تزریق ژل، از خوابیدن روی صورت اجتناب کنند. خوابیدن روی صورت سبب فشار به نواحی تزریق و کاهش کیفیت درمان می شود. توصیه می شود که افراد صاف و رو به بالا بخوابند.

توصیه‌های بعد از تزریق ژل

چند نکته مهم بعد از تزریق ژل

امروزه پیشرفت های زیادی در زمینه پزشکی از قبیل درمان های زیبایی صورت گرفته است. پیشرفت های حاصل در درمان های زیبایی شامل امکانات و تجهیزات، تکنیک های درمانی و مواد مورد استفاده می‌باشد. با توجه به این تحولات، نتیجه درمان بسیار باکیفیت تر و طبیعی تر از پیش خواهد بود. بنابراین نسبت به گذشته استقبال بیشتری از روش های مختلف درمان زیبایی می شود.

  • به مراقبت های قبل و بعد از درمان توجه شود.
  • درمان توسط پزشکان متخصص صورت گیرد.
  • روش درمانی انتخاب شده، متناسب با شرایط فرد باشد.
  • مواد مورد استفاده از قبیل ژل ها و فیلرها، مرغوب و استاندارد باشند.
  • برای درمان به کلینیک های تخصصی و مجهز به تجهیزات مدرن مراجعه کنید.

آیا تزریق ژل همراه با درد است؟

امکان دارد در هنگام تزریق ژل کمی درد یا ناراحتی داشته احساس شود. به طور معمول در این روش درمانی از ژل‌های موقتی استفاده می‌شود، در جلسات ابتدایی ممکن است با کمی درد همراه باشد؛ اما در جلسات بعدی درد کمتر و کمتر می‌شود. همچنین پزشک متخصص برای کاهش درد از داروهای بی‌حسی موضعی یا تزریقی استفاده می‌کند که کاملاً درد را برطرف خواهند کرد. همچنین می‌توان پیش از مراجعه به کلینیک یا بعد از تزریق ژل از قرص مسکن استامینوفن استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: رفع عیوب بینی با استفاده از ژل

اثرات و نتایج تزریق ژل

به طور معمول نتایج تزریق ژل بلافاصله بعد از تزریق آن قابل مشاهده است. البته ممکن است نواحی تزریق کمی متورم، قرمز یا کبود شوند. درنتیجه برای مشاهده‌ی اثرات حداکثری تزریق ژل، باید بین ۲ تا ۴ هفته زمان لازم است. ماندگاری اثرات تزریق ژل در مورد انواع ژل‌های مختلف به شرح زیر است:

توصیه‌های بعد از تزریق ژل

ژل‌های حاوی هیالورونیک اسید

ماندگاری این نوع از ژل‌ها در افراد مختلف متفاوت است؛ اما در مجموع بین ۶ تا ۱۸ ماه ماندگاری دارند.

ژل‌های حاوی کلاژن

در بین انواع ژل، این گروه کمترین ماندگاری را داراست و اثراتشان معمولاً بین ۲ تا ۴ ماه ماندگار است.

ژل‌های نیمه دائم

ژل‌هایی که حاوی کلسیم هیدروکسی آپاتیت یا پلی لاکتیک اسید (PLLA) هستند و به طور معمول ماندگاری بالایی دارند. این ژل‌ها بین ۱۸ ماه تا ۲ سال باقی خواهند ماند.

ژل‌های دائمی

این ژل‌ها با استفاده از مواد مصنوعی مانند پلی متیل متاکریلات (PMMA) تولید شده‌اند و تا ۵ سال یا بیشتر ماندگاری دارند. به دلیل عوارض و خطرات بیشتر، امروزه از این ژل‌ها کمتر استفاده می‌شود

سخن پایانی

اگر خواهان آن هستید که بعد از تزریق ژل لب نتیجه ی دلخواه خود را بدست آورید، می‌بایست به نکات مراقبتی بعد از تزریق توجه کنید. متخصصی که مواد پرکننده را به لبتان تزریق می کند، به طور معمول همیشه مراقبت های بعد از عمل را به شما بازگو می‌کند تا مطمئن شود، روند درمانی بی‌خطر و موثری پیش رو خواهید داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.