مراقبت و بهداشت, نکات زیبایی

چگونگی مراقبت از موهای رنگ شده

رنگ‌ کردن مو، تأثیر چشمگیری در تغییر چهره شما دارد اما مراقبت از موهای رنگ شده بسیار حائز اهمیت است. باید بدانید که استفاده از رنگ موهای دائمی و به خصوص دکلره، ممکن است به موهای شما آسیب برساند. به دلیل حضور مواد شیمیایی در رنگ مو، مراقبت از موی رنگ شده بسیار مهم است. در این مقاله قصد داریم راهکارهایی جهت مراقبت از موهای رنگ شده ارائه دهیم.

چطور از موی رنگ شده نگهداری کنیم؟

اگر به طور منظم موهای خود را رنگ می‌کنید، احتمالاً موهایتان خشک و شکننده شده‌اند. مواد شیمیایی موجود در رنگ‌های مو می‌توانند رطوبت مو را بکار ببرند و باعث ضعف تار موها شوند. اما با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید از آسیب بیشتر به موهای خود جلوگیری کنید:

  • استفاده از حرارت را کاهش دهید

موهای رنگ شده از موهای طبیعی ضعیف‌تر و شکننده‌تر هستند. بنابراین، هنگام استفاده از اتوی مو، سشوار و دستگاه‌های مشابه، باید با محصولات ملایم روی موها کار کنید. حتماً در هنگام استفاده از سشوار یا فر و همچنین استفاده از وسایل داغ، از وسایلی استفاده کنید که دارای تنظیم حرارت باشند. همچنین، استفاده از محصولات مراقبت از حرارت مو بسیار مهم است. حرارت می‌تواند آسیبی که به مو وارد می‌شود، به طور قابل بازگشتی باشد و موها را شکننده و ضعیف کند.

بهتر است تلاش کنید استفاده از دستگاه‌های حرارتی مانند سشوار، اتو و فرکننده مو را به حداقل برسانید. هنگامی که از این وسایل برای مدل‌دهی به موها استفاده می‌کنید، حتماً از یک محصول محافظ حرارت با کیفیت استفاده کنید تا رطوبت و سلامت موها حفظ شود و موها کمتر آسیب ببینند. این محصولات مراقبت از مو همچنین علاوه بر رطوبت رسانی، موها را در برابر حرارت و خشکی محافظت می‌کنند.

  • به طور منظم از نرم کننده‌های قوی استفاده کنید

بیشتر استفاده از رنگ مو، باعث خشک و شکننده شدن آن می‌شود. بنابراین، استفاده مناسب از یک نرم کننده قوی برای حفظ رطوبت مورد نیاز مو بسیار حائز اهمیت است. در فرآیند ترمیم موهای بسیار آسیب دیده، از نرم کننده‌های قوی و ماسک‌های مو بسیار مغذی استفاده می‌شود. این محصولات به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بر روی ساقه مو باقی می‌مانند و آن را محافظت می‌کنند.

این محصولات ممکن است به صورت نرم کننده‌های بدون نیاز به آبکشی یا ماسک‌های مو در داخل حمام باشند که نیاز به آبکشی دارند. این محصولات حاوی مواد مؤثره لازم برای تقویت موهای رنگ شده شما هستند و به آنها رطوبت می‌دهند. تلاش کنید هفته‌ای حداقل یک بار از این محصولات استفاده کنید (شامپو و ماسک مو).

مراقبت از موهای رنگ شده

در صورتی که پس از استفاده از نرم کننده‌ها پوست سر شما چرب می‌شود، به دنبال محصولات مخصوص موهای چرب باشید. این محصولات بدون افزایش چربی موها، رطوبت مورد نیاز آنها را تأمین می‌کنند. به منظور جلوگیری از حساسیت‌های ممکن، مراقب باشید که محصولات بدون نیاز به آبکشی روی پوست سر شما باقی نمانند. این محصولات برای ساقه مو مناسب هستند.

  • نوک موهای خود را کوتاه کنید

رنگ کردن موها می‌تواند به وجود موخوره، شکستگی موها و نوک موی دندانه دار منجر شود. این مشکلات باعث کاهش طبیعی و جذابیت موها می‌شوند. با این حال، آسیب دیدن موها پس از رنگ کردن امری ناگزیر است. فرایند رنگ کردن موها به طور معمول موجب خشک و شکننده شدن موها می‌شود. برای حفظ سلامت و زیبایی موها، مناسب است که به طور منظم انتهای موها را کوتاه کنید.

در واقع، عدم کوتاه کردن موها قبل از رنگ کردن می‌تواند به یکی از علل موخوره در موهای شما تبدیل شود. در صورت نگرانی از اتلاف طول موهایتان، هر بار که به آرایشگاه مراجعه می‌کنید، می‌توانید به آرایشگر خود بگویید که تنها مقدار کمی از موها را کوتاه کند.

  • از آسیب دیدن موها جلوگیری نمایید

در طول روز، ممکن است با عناصر و مواد شیمیایی مختلف در تعامل باشید. اگر این مواد در تماس با موهای رنگ شده شما قرار بگیرند، می‌توانند صدمات جدی به آنها وارد کنند. بنابراین، آگاهی از این تهدیدات و اتخاذ اقدامات لازم برای مقابله با آنها مهم است.

به عنوان مثال، اگر مجبور هستید مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار بگیرید، بهتر است از یک کلاه زیبا استفاده کنید تا موهایتان را از تابش مستقیم آفتاب محافظت کنید. همچنین، اگر قصد دارید در استخرهای حاوی کلر شنا کنید، بهتر است یک کلاه شنا بپوشید یا موهایتان را به پشت سرتان جمع کنید. اجازه ندهید موهایتان خیس شوند، زیرا با موهای خیس رفتار کردن، آسیب بیشتری به آنها وارد می‌کنید. با رفتار ملایم تر با موهایتان، آنها سالم‌تر خواهند ماند.

بیشتر بخوانید: درمان ریزش مو با مزوتراپی چقدر موثر است؟

  • خشک شدن و آسیب زدن به موها

اگر پس از خروج از آرایشگاه مراقبت کافی از موهای خود نکنید، احتمالاً پس از گذشت مدتی پشیمان خواهید شد. باید بدانید که اگر سرمایه‌گذاری مناسبی در محصولات مراقبت از موها انجام داده و تلاش خود را برای بازگرداندن سلامتی موهایتان ادامه دهید، موهایتان حتی سالم‌تر و زیباتر از زمان قبل از رنگ کردن می‌شوند.

علاوه بر همه‌ی نکاتی که در بالا خواندید، به موهایتان رطوبت بدهید و به علامت‌هایی که موهایتان نشان می‌دهند، توجه کنید. به عنوان مثال، اگر احساس می‌کنید پوست سرتان خیلی زود چرب می‌شود، فقط بخش پایینی موها را با محصولات آبرسان تقویت کنید و بخش بالایی موها را نادیده بگیرید.

به طرفی، اگر پوست سرتان خشک و خارش دار است، محصولات مرطوب کننده و آبرسان را از ریشه تا انتهای مو استفاده کنید. بنابراین با توجه به پاسخی که موهایتان به مرطوب کننده‌ها می‌دهند، نه تنها مشکلاتی که بر اثر رنگ کردن موها به وجود آمده را حل می‌کنید، بلکه از وقوع مشکلات بعدی نیز جلوگیری می‌کنید.

موهای رنگ شده و مراقبت از آن‌ها

راهکار برای درخشندگی بیشتر و مراقبت از موهای رنگ شده

رژیم غذایی مهمی برای حفظ سلامت و زیبایی موهای رنگ شده است. ویتامین C، ویتامین A، بیوتین و آهن همگی نقش مهمی در سلامت پوست سر و فولیکول‌های مو دارند. برای داشتن موهای براق، درخشان و سالم، توصیه می‌شود رژیم غذایی غنی از این مواد مغذی را رعایت کنید.

ویتامین C به خوبی عملکرد رگ‌های خونی در پوست سر را تسهیل می‌کند. می‌توانید این ویتامین را از منابعی مانند مرکبات، فلفل دلمه‌ای و سبزیجات برگ‌دار دریافت کنید. ویتامین C همچنین به جذب آهن در بدن کمک می‌کند.

آهن نیز برای حفظ سلامت موهای رنگ شده بسیار مهم است. گلبول‌های قرمز خون از آهن برای انتقال اکسیژن به سلول‌های بدن، از جمله پوست سر، استفاده می‌کنند. کمبود آهن در برخی موارد می‌تواند باعث ریزش مو شود. بنابراین، مصرف غذاهایی مانند گوشت، ماهی، تخم‌مرغ، سبزیجات برگ‌دار و پنیر کم چرب توصیه می‌شود.

چند بار در هفته باید موهارا بشوریم؟

پس از رنگ کردن موها، توصیه می‌شود موها را حداکثر 2 تا 3 بار در هفته شستشو دهید. با شستن موها، روغن‌های محافظ را از فولیکول‌ها پاک می‌کنید که حفظ روغن‌های طبیعی در موها برای حفظ درخشندگی و براقیت آنها بسیار مهم است. روغن‌های تولید شده توسط پوست سر به جلوگیری از خشکی و شکنندگی موها نیز کمک می‌کنند.

سخن پایانی 

داشتن موی رنگ شده و سالم نیازمند کمی زحمت و مراقبت است. بنابراین، اگر موهایتان را رنگ کرده‌اید و نمی‌خواهید موهایتان خشک و بی‌جوان شوند و مشکلات موخوره داشته باشید، حتماً باید به توصیه‌هایی که در بالا خواندید عمل کنید. همچنین، این فرصت را دارید که در قسمت نظرات تجربه‌ها، سؤالات و پیشنهادات خود را مطرح کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.