نکات زیبایی, دانستنی ها

همه چیز درباره مواد تشکیل دهنده بوتاکس

در واقع بوتاکس یک داروی ساخته شده از سم تولید شده توسط باکتری کلستریدیوم بوتولینیوم به نام سم بوتولینوم است. بوتاکس از نظر پزشکی جهت درمان شرایط عضلانی خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد. از لحاظ زیبایی نیز این دارو جهت رفع چین و چروک موجود در پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بوتاکس چیست؟

همانطور که گفته شد، بوتاکس یا Botulinum toxin  سم بوتولینوم (BoNT) یک پروتئین نوروتوکسیک بوده که به وسیله باکتری کلستریدیوم بوتولینوم و گونه‌های مرتبط ساخته می‌شود. از آزاد شدن انتقال دهنده عصبی استیل کولین از انتهای آکسون در محل اتصال عصبی عضلانی جلوگیری می‌نماید، در نتیجه موجب فلج شل می‌شود. به علاوه این سم به طور تجاری جهت اهداف پزشکی و آرایشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تاثیرگذاری بوتاکس

بوتاکس یکی از راهکارهای پیشگیرانه در راستای بروز چین و چروک روی پوست صورت تلقی می‌شود. پیش از ایجاد این گونه مشکلات می‌توان از این روش درمانی کمک گرفت تا اثرات آن بیشتر دیده شود. در حقیقت این متد مسئولیت ریلکس کردن عضلات را بر عهده دارد به همین علت میبایست آن را پیش از ایجاد مشکل استفاده نمود. بهترین زمان جهت استفاده و اثرگذاری این روش، در سنین جوانی است. چرا که با افزایش سن، این روش اثرات کمتری خواهد گذاشت.

اثرگذاری بوتاکس

این متد درمانی می‌تواند از یک تا ده روز طول بکشد و افراد نیز می‌توانند نتایج حاصل از آن را سریعا مشاهده نمایند. رویت این نتایج از چند روز پس از انجام بوتاکس قابل مشاهده است و نتیجه ی نهایی را نیز می‌توانید پس از دو هفته به طور کامل مشاهده نمایید. البته لازم به ذکر است که گیرایی بدن هر فرد، با فرد دیگر متفاوت است و زمان تاثیرگذاری آن نیز متفاوت می‌باشد.

یکی از کلیدی‌ترین نکات در رابطه با این متد درمانی، دائمی نبودن آن‌هاست. استفاده از این سم، عضلات فلج می‌شوند و قدرت حرکتی خود را از دست می‌دهند، اما این فلجی و ناتوانی در حرکت، تنها چهار ماه ماندگار است و پس از گذشت زمان، میبایست انجام بوتاکس دوباره انجام شود تا ماندگاری آن افزایش یاید و فرد بتواند از آن رضایت کافی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: نقاط تزریق بوتاکس‌ در صورت کدام است؟

مزایای بوتاکس چیست؟

اکنون افراد بسیاری چه مرد و چه زن از بوتاکس در جهات گوناگون استفاده می‌نمایند. علت این استفاده مداوم مزایا و ویژگی‌های خاصی است که این روش دارد. از اساسی ترین مزایای این روش می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • در‌حقیقت کمبود عوارض این روش نسبت به روش‌های دیگر، از اساسی ترین مزایای بوتاکس محسوب می‌شود.
  • یکی از جنبه‌های درمانی بوتاکس، کمک به درد مفاصل می‌باشد. می‌توان به کمک این روش، درد‌های مفاصل را بهبود بخشید.
  • از دیگر ویژ‌گی‌های بوتاکس می‌توان به کم کردن درد‌های میگرنی اشاره نمود. بررسی‌های می توان بیان کرد که این روش اثرات مثبتی در این زمینه داشته است.
  • یکی از مهم ترین مزایای این روش، رفع چین و چروک های صورت و جوانسازی پوست می‌باشد. افراد توجه بسیاری به زیبایی صورت خود دارند و می‌توانند از این متد استفاده نمایند.

تزریق بوتاکس و مواد تشکیل دهنده آن

چه افرادی نباید از این روش استفاده نمایند؟

محدودیت‌هایی در رابطه با استفاده از این روش‌ وجود دارد که به شرح زیر است:

  1. افرادی که بیماری قلبی و عروقی دارند.
  2. بانوان شیرده و باردار نباید از این روش استفاده کنند.
  3. افرادی که کمتر از 18 سال و بالاتر از 75 سال سن دارند.
  4. افرادی که در قسمت مورد نظر دچار عفونت و تبخال هستند.
  5. کسانی که از دارو های ضد انعقاد خون استفاده می‌نمایند.

سخن پایانی

از گذشته تا کنون، افراد بسیاری در پی روش‌های گوناگون برای زیبایی بوده‌اند که بتوانند چین ‌و چروک‌های صورت خود را کاهش دهند یا به عبارتی از بین ببرند. یکی از بهترین و مطمئن‌ترین متد‌هایی که امروزه بسیار مورد استقبال همگان قرار گرفته است، استفاده از بوتاکس است.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.