دانستنی ها, سبک زندگی

معرفی بیماری‌های مرتبط با کمبود ویتامین C

جهت حفظ سلامتی، داشتن رژیم غذایی مناسب و سالم امری ضروری بشمار می‌رود. در حقیقت مواد معدنی و مغذی نقش اساسی در حفظ سلامتی ایفا می‌کنند. در میان ویتامین‌ها، ویتامین C از مهم ترین مواد مغذی محسوب شده که جهت عملکرد سالم بدن بسیار حائز اهمیت است. همچنین این ویتامین مسئول تشکیل کلاژن در بدن است و برای رشد استخوان‌ها، سلامت رگ‌های خونی و بهبود زخم نیز الزامی است. در نهایت می‌توان اینگونه نتیجه گیری کرد که کمبود ویتامین C می‌تواند سبب به وجود آمدن بسیاری از بیماری‌ها شود که ممکن است عوارض جدی بدنبال داشته باشد.

چگونه کمبود ویتامین C را درمان کنیم؟

قرار دادن غذاهای حاوی ویتامین C در رژیم غذایی از بهترین راه‌ها برای درمان این بیماری محسوب می‌شود. مرکبات، سبزیجات غنی از ویتامین C را به مقدار بالایی مصرف نمایید. سیگار کشیدن را کنار بگذارید؛ چرا که بررسی‌ها نشان می‌دهد که در بدن افراد سیگاری میزان ویتامین C بشدت کاهش می‌یابد. همچنین توصیه می‌شود از مکمل های ویتامین C نیز استفاده نمایید. اما پیش از مصرف آن، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

بیماری‌های مرتبط با کمبود ویتامین سی

  • کم خونی

گنجاندن ویتامین C در رژیم غذایی بسیار حائز اهمیت است. به غیر از سایر فواید آن، این ویتامین به جذب آهن کمک شایانی می‌کند. آهن جهت پیشگیری از بیماری‌هایی مانند کم خونی که در نتیجه کاهش تعداد گلبول‌های قرمز در بدن به وجود می‌آید، الزامی است. از علائم کم خونی می‌توان به خستگی، رنگ پریدگی، تنگی نفس، سرگیجه، کاهش وزن اشاره نمود. البته این علائم می‌توانند جدا از موارد ذکر شده نیز باشند.

  • خون ریزی لثه

ویتامین C برای سلامت دندان بسیار مهم و الزامی است. این ویتامین نه تنها دندان‌ها را تقویت می‌کند، بلکه از لثه ها نیز محافظت می‌نماید. در نتیجه کمبود ویتامین C می‌تواند سبب خونریزی لثه و بیماری لثه گردد.

  • بیماری‌های پوستی

همانگونه که پیش تر اشاره نمودیم، ویتامین C نقش مهمی در حفظ سلامت پوست دارد. این ماده دارای خواص آنتی اکسیدانی است و نقش مهمی در تولید کلاژن دارد. همچنین حاوی پروتئینی است که به وفور در بافت های پوست، مو، مفاصل و غیره یافت می‌شود. کمبود ویتامین C، همچنین به عنوان اسکوربوت شناخته می‌شود که سبب به وجود آمدن ضایعات پوستی می‌شود. علائم اولیه آن شامل لکه‌های کوچکی است که به دلیل خون ریزی زیر جلدی ایجاد می‌شود.

بیشتر بخوانید: همه فواید و خواص ویتامین C

  • اسکوربوت

اسکوربوت، از بارزترین بیماری مرتبط با کمبود ویتامین C بشمار می‌رود. این بیماری، نشان دهنده کمبود شدید ویتامین C در رژیم غذایی بوده که باعث کبودی، ضعف، خستگی، خونریزی لثه، بثورات پوستی یا ضایعات پوستی و موارد دیگر می‌شود. نشانه‌های هشدار دهنده اولیه ممکن است شامل خستگی مفرط، کاهش اشتها، تحریک پذیری و درد مفاصل باشد. اگر این بیماری درمان نشود م‌تواند باعث کم خونی، التهاب لثه، خونریزی پوستی و غیره شود.

  • پرکاری تیروئید

پرکاری تیروئید هنگامی بوجود می‌آید که غده تیروئید هورمون‌های اضافی ترشح نماید. ویتامین C همراه با سایر مواد مغذی حیاتی برای سلامت تیروئید بسیار حائز اهمیت است. همانگونه که می‌دانید کمبود طولانی‌مدت ویتامین C می‌تواند سبب ترشح بیش از حد هورمون‌ها از غدد تیروئید و پرکاری آن شود. به علاوه می‌تواند منجر به کاهش وزن ناخواسته، تپش قلب، عصبی بودن، لرزش، افزایش اشتها، تغییر در نظم قاعدگی در زنان و موارد دیگر شود.

معرفی بهترین منابع ‌ویتامین سی

معرفی بهترین منابع ‌ویتامین C

پیشنهاد می‌شود افراد سیگاری روزانه ۳۵ میلی‌گرم بیشتر از افراد عادی از این ویتامین مصرف کنند؛ زیرا تنباکو جذب ویتامین C‌‌ را کاهش و نیاز بدن به مواد غذایی را افزایش می‌دهد. میزان بسیار اندکی ویتامین C‌‌ ‌برای جلوگیری از بیماری اسکوربوت مورد نیاز است. تنها ۱۰ میلی‌گرم در روز کافی است، که تقریبا در یک قاشق غذاخوری فلفل دلمه‌ای تازه یا آب نصف یک عدد لیمو ترش یافت می‌شود. در ادامه به برخی از بهترین منابع ویتامین C‌‌ اشاره خواهیم کرد.

  1. کیوی
  2. لیمو
  3. انگور
  4. پاپایا
  5. گواوا
  6. پرتقال
  7. آناناس
  8. خرمالو
  9. جعفری
  10. توت فرنگی
  11. گوجه فرنگی
  12. فلفل دلمه‌ای شیرین
  13. کلم بروکلی و کلم بروکسل

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی نشانه‌ها و عوارض کمبود ویتامین سی در بدن پرداختیم. بررسی‌ها نشان می‌دهد که همچنان یک نفر از ۲۰ نفر مبتلا به کمبود این ویتامین هستند و از آنجایی که انسان‌ها نمی‌توانند ویتامین سی را در بدن تولید نماید و یا ذخیره کند این ویتامین باید از طریق مواد غذایی و مکمل‌ها بدست آورد. در این مقاله از بهترین منابع ویتامین C برای شما نام بردیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.