سبک زندگی, دانستنی ها

با مشکلات پوستی در بارداری چگونه برخورد کنیم؟

ممکن است به جای  پوستی روشن و درخشان، بیشتر مانند یک نوجوان با جوش های سن بلوغ به نظر برسید یا شاید با لکه‌های تیره روی صورت خود مواجه شوید  شاید هم با جوش هایی که در اطراف استرچ مارک‌های روی شکم شما ایجاد شده است، مواجه شده باشید و خارش‌هایی رو شکم خود داشته باشید .
بارداری دارای علائم بسیار عجیب و غریبی می‌باشد و پوست شما از تغییرات هورمونی که تجربه می‌کنید در امان نیست. بیشتر مشکلات پوستی در بارداری با اینکه آزار دهنده هستند اما خوشبختانه ضرری برای فرد باردار نخواهند داشت و پس از زایمان برطرف می‌شوند. برخی از شایع ترین مشکلات پوستی در زمان بارداری درمان می‌شوند.

دلیل مشکلات پوستی در بارداری چیست؟

به طور‌ معمول مشکلات پوستی در بارداری به افزایش هورمون‌ها مربوط می‌شود. با افزایش هورمون‌ها پوست دارای لکه‌ها و تیرگی‌های می‌شود، همچنین ممکن است آکنه و سایر بیماری‌های پوستی را شدیدتر کند. بهترین راه حل برای جلوگیری از مشکلات پوستی در بارداری این است که روزانه از لوسیون مرطوب پیشگیری و کرم ضد آفتاب استفاده نمایید. از آنجایی که معمولا در گذر زمان رحم افراد سنگین می‌شود و احتمال بروز ترک‌های پوستی یا ورید و واریس وجود دارد، برای به وجود نیامدن این عوارض از کرم‌های مناسب با مشورت پزشک باید استفاده کرد .

مشکلات رایج پوستی در بارداری

مشکلات رایج پوستی در بارداری 

  • پریگوی بارداری

یکی دیگر از مشکلات پوستی در بارداری، پریگو است. این علائم شامل برجستگی های ریز و خارش دار است که شبیه به نیش حشرات به نظر می رسد. تغییرات ناشی از بارداری در سیستم ایمنی بدن می‌تواند سبب خارش بارداری شود. این مسئله می‌تواند در طول بارداری رخ دهد و علائم آن اغلب روز به روز بدتر می‌شود. رفع این عارضه ممکن است چندین ماه به طول بیانجامد و علائم آن گاهی اوقات تا بعد از تاریخ زایمان نیز مشاهده می‌شود.

بیشتر بخوانید:‌ علت درد موهای سر چیست؟

  • ترک‌های پوستی یا استرچ مارک

یکی از شایع ترین مشکل پوستی در بارداری همین ترک های پوستی است. تقریباً هر زن باردار دچار ترک ‌های پوستی می‌‌شود که رگه‌‌های قرمز رنگی هستند که روی سینه‌ ها یا شکم نقش می‌بندند. در صورت افزایش سریع وزن، احتمال بروز استرچ مارک‌ها بیشتر است. بنابراین توصیه های پزشک خود را در مورد افزایش وزن اجرا کنید. با این حال، ایجاد ترک‌های پوستی گاهی اوقات فقط به ژنتیک شخص باز می‌گردد.

پس از تولد نوزاد، ترک‌های پوستی شما باید به رنگ نقره‌ای یا سفید تبدیل شود. می‌توانید با مرطوب نگه داشتن پوست خود با کره کاکائو یا لوسیون از ایجاد این عوارض جلوگیری نمایید. در صورتی که وسوسه شدید که برای درمان ترک پوستی بعد از بارداری یک داروی گیاهی را امتحان کنید، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

  • آکنه در بارداری

 آکنه در بسیاری از خانم‌ها در دوران بارداری وجود دارد. تمام آن هورمون‌ها در بدن شما می‌توانند باعث ترشح بیش از حد چربی و به وجود آمدن جوش آکنه شوند. در این مواقع به طور معمول میبایست صبح و عصر صورت خود را با یک شوینده ملایم و متناسب با نوع پوست تان بشویید. بیشتر درمان‌های بارداری بدون نسخه خطر هستند، اما در صورتی که در مورد محصول خاصی اطمینان ندارید، می‌توانید از پزشک خود بپرسید. چند داروی موضعی وجود دارد که می‌توانیم در دوران بارداری از آن ها استفاده کنیم اما آکنه‌‌های شما به طور کامل پس از تولد نوزادتان بهتر خواهند شد.

  • ایجاد توده‌های بی خطر

این توده‌‌های کوچک، شل و بی‌ ضرر هستند. این توده‌های پوستی می‌توانند در طول بارداری در هر جایی از بدن شما نمایان شوند اما به طور معمول زیر بازوها و سینه ‌ها ظاهر می‌‌شوند. متأسفانه، هیچ کاری نمی‌توان برای جلوگیری از بروز آن ها انجام داد، اما می توان توده ها را به راحتی پس از بارداری درمان نمود .

مشکلات رایج پوستی در بارداری

  • بثورات خارش دار

بثورات خارش دار در دوران بارداری بسیار رواج دارد. این لکه‌های قرمز و خارش دار در اطراف استرچ مارک ها پدیدار می‌شوند. اغلب در اواخر بارداری که شکم شما بیشترین میزان کشش پوستی را دارد، این کهیرها بیشتر نمایان می‌شوند. این عارضه می‌تواند به بازوها، پاها و باسن نیز انتقال پیدا کند.

بیشتر بخوانید: از بین بردن تیرگی‌های پوست

این وضعیت برای افراد ضرری به همراه ندارد، اما می‌تواند آزاردهنده باشد. بثورات خارش دار بعد از زایمان افراد از بین نخواهد رفت. اما می‌توان از یک کرم استروئیدی برای تسکین خارش و جلوگیری از گسترش آن استفاده کرد. این کرم برای فرد و کودک هیچ ضرری ندارد؛ اما در هر صورت مصرف خودسرانه آن توصیه نمی‌شود و حتما باید با پزشک در این باره مشورت کرد .

  • کلستاز بارداری

این بیماری‌ یک بیماری کبدی محسوب می‌شود که تعداد زیادی از هورمون‌های بارداری بر جریان طبیعی صفرا در کیسه صفرا تأثیر می‌گذارند. این بیماری در سه ماهه سوم بارداری اتفاق می‌افتد و باعث خارش شدید در کل بدن می‌شود. این خارش معمولا در کف دست و کف پا آزار دهنده است و خواب راحت را از افراد سلب می‌کند. کلستاز بارداری همچنین ممکن است زردی (تغییر رنگ پوست و چشم به زرد) را در افراد به وجود بیاورد.‌ یک آزمایش خون ساده می‌تواند نشان دهد که آیا دارای کلستاز بارداری هستید یا خیر. داروهای خوراکی نیز می‌توانند آن را درمان کنند.

سخن پایانی

بدن شما در طول بارداری تغییرات بسیار زیادی را ممکن است تجربه کند. اغلب این مشکلات پوستی در بارداری آزاردهنده هستند اما خوشبختانه همه این مشکلات پوستی در بارداری پس از تولد فرزندتان از بین خواهند رفت و دیگر با این مشکلات مواجه نخواهید شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.